Een online cursus maken in 8 onmisbare stappen - Ontdek hoe!

Hoe maak je een online training 5 onmisbare stappen

Bij het maken van een online training komt veel kijken: van het kiezen van een geschikt onderwerp tot het vinden van het juiste platform en het uitdenken van de juiste opbouw. Er zijn talloze factoren die je moet overwegen om een succesvolle training te ontwikkelen.

In dit artikel lees je welke 5 onmisbare stappen je moet nemen om jouw online training tot een succes te maken. Of je nu een ervaren docent bent die op zoek is naar nieuwe manieren om jouw expertise te delen, of een beginner die een online training wil maken ter aanvulling van je bedrijf of organisatie.

Deze stappen zijn van onschatbare waarde.

Dus, lees verder en ontdek hoe je jouw online academie tot een succes maakt!

 

De voordelen van een eigen online programma

Er zijn meer dan genoeg redenen om als ondernemer een online cursus aan je diensten/producten toe te voegen, waaronder:

  • Flexibiliteit: je kunt jouw online programma maken en publiceren wanneer het jou uitkomt. Daarnaast kun je de inhoud en prijs aanpassen wanneer dat nodig is.
  • Schaalbaarheid: in tegenstelling tot diensten waarvoor je uren moet inzetten, kan een online training worden verkocht aan een onbeperkt aantal cursisten zonder extra inspanning van jouw kant.
  • Expertstatus: het creëren van een online programma kan je helpen om jezelf te positioneren als een expert in jouw vakgebied. Dit leidt weer tot meer kansen en inkomsten.
  • Passief inkomen: zodra jouw cursus live is en wordt verkocht, kun je een passief inkomen genereren zonder dat je voortdurend actief betrokken hoeft te zijn.
  • Online community: een online community toevoegen aan je online cursus is een slimme zet. Je kunt bijvoorbeeld een besloten Facebook-groep creëren en je cursisten uitnodigen om lid te worden.

    Op deze manier blijf je in contact met jouw doelgroep en kun je continu waardevolle kennis en informatie delen.

    En het beste van alles? Jij bent de expert binnen de groep, waardoor je jouw autoriteit versterkt en potentiële klanten aan je bindt.

    Daarnaast geef je je cursisten ook de mogelijkheid om in contact te komen met andere cursisten. Het fijne hieraan is dat je cursisten ook onderling kunnen sparren en jouw feedback niet altijd nodig hebben.

Als je deze voordelen wilt benutten en jouw eigen online programma wilt maken, dan is het belangrijk om de stappen te volgen die we in dit artikel hebben beschreven.

Door je doelgroep te begrijpen, leerdoelen op te stellen, de juiste e-learning tools te kiezen, boeiende inhoud te maken en een effectieve marketingstrategie te implementeren, kun je jouw online training laten groeien en een gestage inkomstenstroom opbouwen.

8 onmisbare stappen richting het lanceren van jouw online cursus

1. Bepaal je onderwerp

Bij het bepalen van je onderwerp is het slim om jezelf de volgende vragen te stellen:

1. Vind je het leuk om over dit onderwerp te praten?
Zowel tijdens het maken van het online programma, als tijdens het promoten ervan, zul je met dit onderwerp bezig zijn. Door een onderwerp te kiezen waar je graag over praat, zal het makkelijker zijn om je enthousiasme over te brengen.

2. Weet je voldoende over dit onderwerp?
Kies een onderwerp waar je voldoende vanaf weet, zodat je er een waardevol online product van kunt maken.

Er zullen waarschijnlijk altijd mensen zijn die meer over dit onderwerp weten. Maar zijn er ook voldoende mensen die er minder over weten en die jouw cursus zouden willen volgen om stappen te kunnen nemen?

3. Zijn er voldoende mensen die een probleem hebben dat ze kunnen oplossen door jouw cursus over dit onderwerp te volgen?
Als ondernemer wil je niet alleen een cursus maken ‘omdat je het leuk vindt’, maar je wilt waarschijnlijk ook dat er cursisten zijn die de cursus kopen. De kans dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw online programma is groter naarmate mensen door het volgen ervan een probleem oplossen waar ze mee zitten. 

4. Past dit onderwerp binnen de visie die je hebt voor je bedrijf?

    • Wil je een cursus maken waarin de cursisten op een laagdrempelige manier doorstromen naar je maatwerkprogramma?
    • Of is de cursus je hoofdaanbod?
    • Of wil je juist een hele nieuwe markt aanboren?
      Jouw antwoord op deze vragen bepaalt of dit onderwerp geschikt is voor de plaats die deze cursus binnen jouw bedrijf gaat krijgen.

      Immers, als het de bedoeling is dat de cursisten bijvoorbeeld doorstromen naar je 1:1 coachingsprogramma, zal het onderwerp van de cursus hier naadloos op moeten aansluiten.

      Als het je hoofdaanbod is, dan is het juist slim als de cursus redelijk compleet is, zodat de cursist alle stappen zelf kan doorlopen. 

Mocht er geen enkel onderwerp zijn dat aan alle criteria voldoet, kies dan een onderwerp dat minimaal aan punt 1 & punt 3 voldoet. Dan kun je hier gaandeweg eventueel meer over leren.

Hulp nodig bij het bepalen van het onderwerp van je online cursus?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van een geschikt onderwerp voor jouw online training? Volg dan de workshop 'Zet jouw kennis om in een online training'. Daarin gaan we 1,5 uur lang via Zoom brainstormen en filteren.

Na het volgen van deze workshop:

  • Heb je een onderwerp gekozen waar je zelf enthousiast van wordt én waarop mensen zitten te wachten;
  • Heb je helder welk resultaat de cursist na het volgen van de training heeft behaald;
  • Heb je de titel van jouw online training helder. 

2. Bepaal je doelgroep

Voordat je met het maken van je online cursus aan de slag gaat, is het belangrijk om je doelgroep te bepalen. Het is misschien verleidelijk om een cursus ‘voor iedereen’ te maken. Maar zoals ik al eens uitlegde, is het zeker niet slim, omdat je dan in feite een cursus voor niemand maakt.

Een online programma dat naadloos aansluit op je doelgroep

Als je een te brede doelgroep hebt, is het lastig om de inhoud van de cursus af te stemmen op de behoeften en interesses van jouw potentiële cursisten. Daarom is het essentieel om een doelgroep te selecteren die past bij jouw expertise en interesses, maar ook diegene die waarschijnlijk geïnteresseerd zullen zijn in jouw cursus.

Hoe breng je jouw doelgroep in kaart?

Je kunt jouw doelgroep in kaart brengen door te kijken naar kenmerken zoals:

  • leeftijd;
  • geslacht;
  • opleidingsniveau;
  • interesses;
  • andere demografische en psychografische factoren - richt je jezelf alleen op de Nederlandse markt of ook op de internationale markt;
  • behoeften van jouw doelgroep - welke problemen ervaren zij die jij kunt oplossen met jouw online cursus.

De doelgroepanalyse: zorg ervoor dat je cursus aansluit bij jouw doelgroep

Als je de juiste doelgroep hebt geselecteerd, zul je beter in staat zijn om de inhoud van jouw cursus te ontwerpen op allerlei manieren die jouw cursisten aanspreken. Je kunt rekening houden met de interesses, taalgebruik en leerstijlen van jouw doelgroep en de inhoud van de cursus daar op aanpassen.

Door jouw doelgroep centraal te stellen bij het ontwikkelen van jouw online cursus, kun je ervoor zorgen dat deze aanslaat en succesvol wordt.

Lees deze tips voor meer tips om je doelgroep in kaart te brengen.

3. Stel leerdoelen op voor jouw online cursus

In een eerder artikel over het professionaliseren van je cursus kwam al aan bod dat het slim is om eerst te bepalen wat je wilt dat het resultaat is dat de cursist behaalt. Daarna kun je uitwerken welke stappen nodig zijn om dit doel te behalen.

Het belang van leerdoelen

Leerdoelen geven richting aan jouw cursus en zorgen ervoor dat jouw cursisten weten wat zij kunnen verwachten en wat zij zullen leren. Door leerdoelen op te stellen kun je ook beter nagaan of jouw cursisten de gewenste resultaten behalen.

Leerdoelen helpen je om de inhoud van jouw cursus te structureren en om te bepalen welke onderwerpen en informatie relevant zijn voor jouw cursisten.

Het formuleren van duidelijke leerdoelen kan ook helpen bij het promoten van je cursus. Potentiële cursisten kunnen aan de hand van de leerdoelen in de cursusbeschrijving beter inschatten wat zij kunnen leren en of de cursus relevant is voor hun behoeften.

Hoe je effectieve leerdoelen formuleert

Het formuleren van effectieve leerdoelen kan een uitdaging zijn, maar het is essentieel om ervoor te zorgen dat jouw cursus effectief is en aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep.

Hier zijn enkele tips om je te helpen bij het opstellen van leerdoelen:

  • Maak je leerdoelen specifiek en meetbaar. Het is belangrijk dat jouw leerdoelen duidelijk en specifiek zijn, zodat cursisten weten wat zij kunnen verwachten en wat zij zullen leren.
    Formuleer leerdoelen zo concreet mogelijk en maak ze meetbaar, zodat je kunt bepalen of de leerdoelen behaald zijn.
  • Zorg dat jouw leerdoelen relevant zijn voor jouw doelgroep. Zorg ervoor dat jouw leerdoelen aansluiten bij de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Door jouw leerdoelen relevant te maken voor jouw doelgroep, kun je ervoor zorgen dat jouw cursus aantrekkelijk is voor potentiële cursisten.
  • Maak jouw leerdoelen haalbaar en realistisch. Zorg ervoor dat jouw leerdoelen haalbaar en realistisch zijn, zodat jouw cursisten gemotiveerd blijven en succes kunnen behalen. Door haalbare leerdoelen op te stellen, vergroot je ook de kans dat jouw cursisten jouw cursus aanbevelen bij anderen.
  • Formuleer jouw leerdoelen positief. Formuleer jouw leerdoelen in positieve termen, zodat jouw cursisten gemotiveerd blijven en zich kunnen richten op wat zij wel kunnen bereiken. Vermijd negatieve termen zoals "niet" of "geen", omdat dit de motivatie van cursisten kan verminderen.

Bij voorkeur heeft de cursist aan het eind van de cursus niet alleen nieuwe kennis opgedaan, maar ligt de focus vooral op het toepassen van die kennis. In dat laatste geval zal de cursist de grootste transformatie doormaken. 

4. Kies de juiste contentvormen

Het ligt voor de hand om de benodigde kennis over te dragen in de vorm van video. Denk daarbij niet alleen aan de klassieke ‘talking head’, waarbij de docent in beeld is, maar ook aan andere videovormen

Naast video zijn er nog andere contentvormen die goed werken in online cursussen:

  • Tekst
    Met tekst maak je lijstjes en begrippen snel scanbaar. De cursist kan de tekst uitprinten en markeringen toevoegen. Voeg teksten toe in de beschrijving van je video’s of biedt extra e-books en checklists aan.
  • Afbeelding
    Onder ‘afbeeldingen’ vallen zowel foto’s uit je eigen beeldbank als stockfoto’s, illustraties en infographics. Afbeeldingen zijn nuttig om de inhoud van je lessen extra te verduidelijken. Ook kun je een afbeelding inzetten als titelscherm voor bijvoorbeeld een video of les.
  • Werkboek
    Bundel de opdrachten uit de cursus in een werkboek. Het is van belang dat je geen extra informatie of kennis in een werkboek zet. Zo zorg je ervoor dat alles helder op een plek staat en voorkom je dat je deelnemers in de war raken.
  • Quiz
    Zet een quiz in om kennis te toetsen. Vervolgens kun je, afhankelijk van het soort vragen en het systeem dat je gebruikt, ook automatisch feedback geven. Of je kunt de antwoorden los geven. Door het beantwoorden van de vragen wordt de cursist uitgenodigd om actief met de stof aan de slag te gaan, waardoor dit uiteindelijk beter zal blijven hangen. 
  • Audio
    Audio leent zich goed voor ‘podcast-achtige’ content, zoals interviews, Q&A’s of persoonlijke verhalen waarbij beeld niet per se van toegevoegde waarde is. Je kunt ook denken aan content die beter tot zijn recht komt als je niet achter een laptop zit, zoals hypnoses en meditaties. 
  • Content dripping of in één keer vrijgeven
    Denk vooraf ook goed na hoe je je cursus vrij wil geven. Moet de cursist bij aankoop direct bij alle online content kunnen, of ga je de cursus per module vrijgeven (content dripping)?

    Door de inhoud geleidelijk vrij te geven, kun je voorkomen dat je cursisten overweldigd raken door een te veel aan informatie in één keer. Aan de andere kant kan het bij bepaalde cursussen juist weer prettiger werken om de cursist volledig op eigen tempo met je cursus aan de slag te laten gaan.

    Kies de methode waarmee je maximale impact kunt maken.

 

5. Kies een online leeromgeving (learning management system)

Er zijn veel verschillende e-learning platforms beschikbaar waar je online cursussen kunt gaan lanceren en het is cruciaal om hierin de juiste keuze te maken om ervoor te zorgen dat jouw cursus succesvol is en voldoet aan de behoeften van jouw doelgroep.

Bij het kiezen van de juiste online cursus software moet je rekening houden met verschillende factoren, zoals:

  • Functionaliteiten: wil je bijvoorbeeld interactieve video's of quizzen kunnen toevoegen?
  • Kosten
  • Wil je de mogelijkheid hebben om in de toekomst meerdere (kleine) cursussen aan te kunnen bieden via dit platform? Wat zijn de kosten hiervoor?
  • Technische en administratieve vaardigheden: in hoeverre wil je dit zelf op je nemen? Of focus je liever puur op de inhoud?
  • Wil je de training koppelen aan je website via een WordPress LMS met behulp van een membership plugin op een WordPress site, volledig in eigen beheer en op je eigen domein? Of plaats je je online training liever op een platform waar je geen technische kennis voor nodig hebt? Het technische en administratieve stuk worden je dan uit handen wordt genomen, zodat jij jezelf op de inhoud kunt focussen. Zoals bijvoorbeeld bij StartNuOp.
  • Gebruikerservaring

Lanceer jouw cursus in de beste online cursus software

Wanneer je e-learning lanceert via StartNuOp hoef je zelf alleen het cursusmateriaal aan te leveren. Wij nemen je de technische en administratieve rompslomp vervolgens uit handen. Je cursisten krijgen vervolgens toegang tot een gebruiksvriendelijke leeromgeving, inclusief een app. 

Je eigen e cursus aanbieden en verkopen is nog nooit zo makkelijk geweest!

6. Ga aan de slag met de inhoud van je online cursus

Nu je jouw leerdoelen hebt bepaald, de juiste leeromgeving hebt gekozen en de contentvormen hebt bepaald, is het tijd om aan de slag te gaan met het maken van de inhoud van jouw online training. Dit is waar het echte werk begint!

Start met het lesplan van jouw online training

Begin met het maken van een gedetailleerd lesplan dat de structuur en inhoud van jouw online training weergeeft. Houd hierbij rekening met de leerdoelen die je hebt opgesteld en zorg ervoor dat jouw inhoud deze doelen ondersteunt. Zorg voor een logische opbouw van jouw online academie en zorg dat deze goed op elkaar aansluiten.

Houd de aandacht van de deelnemers vast door interactieve elementen, zoals video's, quizzen en opdrachten, af te wisselen. Gebruik afbeeldingen en video's om de inhoud te ondersteunen en zorg ervoor dat jouw training er professioneel uitziet.

Neem de tijd om de inhoud van jouw online training goed te ontwikkelen. Het kan soms even duren voordat je tevreden bent over het resultaat, maar de investering in tijd en moeite zal zich zeker terugbetalen wanneer je jouw cursus succesvol lanceert.

Workshop 'Maak de blauwdruk van jouw online training'

Vind je het lastig om zelf te bepalen wat er wel/niet aan bod moet komen in jouw online cursus? Tijdens de workshop 'Maak de blauwdruk van jouw online training' gaan we samen aan de slag met de opbouw van een goede online training en de verschillende contentvormen.

Na het afronden van de workshop jij daarna alleen nog aan de slag hoeft met de invulling ervan.

7. Test en verbeter je online cursus

Het belang van testen en evalueren van jouw cursus

Een online cursus maken is één ding, maar ervoor zorgen dat het ook daadwerkelijk effectief is, is een ander. Het is belangrijk om jouw cursus te testen en te evalueren om te kijken of het aan de verwachtingen van de studenten voldoet. Door middel van feedback van de studenten kun je jouw cursus verbeteren en optimaliseren.

Hoe je feedback verzamelt om jouw cursus te verbeteren

Feedback verzamelen kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld een enquête sturen naar de studenten om hun ervaringen te peilen. Vraag hierbij specifiek naar wat ze goed vonden aan de cursus en wat er beter kan.

Ook kun je interactieve elementen toevoegen aan de cursus, zoals quizzen en opdrachten, om te kijken hoe goed de studenten de lesstof begrijpen en toe kunnen passen.

Wanneer je feedback hebt verzameld, is het belangrijk om deze goed te analyseren en te gebruiken om de cursus te verbeteren. Kijk kritisch naar de feedback en identificeer welke onderdelen van de cursus verbetering behoeven. Pas de cursus aan en test het opnieuw om te zien of de veranderingen de gewenste resultaten opleveren.

Door jouw cursus regelmatig te testen en te evalueren, kun je de kwaliteit ervan garanderen en ervoor zorgen dat je studenten de best mogelijke leerervaring krijgen.

8. Verkoop en promoot jouw online cursus

Wanneer jouw online cursus klaar staat in de online leeromgeving, is het tijd om deze te verkopen en te promoten. Begin met het opzetten van een marketingstrategie die past bij jouw doelgroep.

Zorg ervoor dat je jouw doelgroep op een effectieve manier benadert en overtuigt van de waarde van jouw online training, maar ook dat je de doelgroep bereikt die daadwerkelijk interesse heeft in jouw product.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • het aanbieden van een gratis cursus als voorloper op je online programma;
  • online marketing: promoot je online cursus op Pinterest of andere social media kanalen;
  • e-maillijst;
  • via je website m.b.v. een goede verkooppagina;
  • Google (organisch of d.m.v. ads).

Lees ook: er zijn meerdere wegen om cursussen te promoten

Conclusie

Nu je alle stappen hebt doorlopen, ben je klaar om jouw eigen online training te maken.

Door het bepalen van jouw doelgroep, het opstellen van leerdoelen, het kiezen van de juiste e-learning tools en, het maken van de inhoud, het testen van jouw online training en het verkopen en promoten van jouw cursus, ben je op weg naar succes.

Het creëren van jouw eigen online academy biedt veel voordelen, zoals de mogelijkheid om een nieuwe inkomstenstroom te creëren en jouw expertise te delen met anderen. Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag en creëer jouw eigen succesvolle online training vandaag nog!