Voorkom deze 5 fouten bij het maken van je online cursus

Wil jij een online cursus maken? Zorg dan dat je deze 5 fouten niet maakt!


Ik ben Paula, oprichter van StartNuOp, dé online academy voor nieuwsgierige ondernemers. Verkoop jij je cursus via StartNuOp, dan hoef jij je geen zorgen te maken over de technische en administratieve rompslomp. Daarnaast kun je in de StartNuOp academy cursussen volgen die jou helpen met het maken en het lanceren van jouw online training.

1. Alleen maar video’s

Ten eerste bestaan veel online cursussen alleen maar uit video’s. Vaak zijn dit video’s waarin alleen het hoofd van de docenten te zien is en er verder geen teksten of andere slides in beeld zijn. Dit soort video’s hebben veel voordelen:

  • Ze zijn relatief makkelijk te maken: je pakt je camera erbij, drukt op play, je vertelt je verhaal en je les is klaar. 
  • Het is ook een persoonlijke manier van het vertellen van jouw verhaal, want de cursist leert de docent beter kennen en het lijkt net alsof de docent het verhaal aan de cursist vertelt.

Vanwege deze voordelen is het begrijpelijk dat veel docenten voor video’s kiezen. 

Maar het heeft ook nadelen. Het grootste nadeel heeft te maken met hoe mensen kennis verwerken. Als je de kennis alleen aanbiedt in de vorm van een video, betekent dit dat de kennis maar op één manier bij de cursist binnen komt. Uit onderzoek blijkt dat het voor mensen veel makkelijker is om kennis te onthouden als je dit op verschillende manieren aangereikt krijgt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door dezelfde stof ook als tekst aan te bieden. 

Wanneer je jouw kennis op verschillende manieren aanbiedt, heeft dit ook als voordeel dat het voor de cursisten veel makkelijker is om hun concentratie erbij te houden. Je kunt je misschien wel voorstellen dat wanneer je heel lang naar een video kijkt, je misschien wel een beetje afdwaalt en eigenlijk niet meer helemaal in het verhaal zit. Terwijl wanneer je de ene keer een video aan het bekijken bent en dan weer tekst aan het lezen of een opdracht aan het maken bent, is het veel gemakkelijker om jouw aandacht hierbij te houden. 

Denk hier dus goed na, maar houd hierbij wel in gedachten dat het natuurlijk vooral om de inhoud gaat. Verzin dus niet allerlei verschillende manieren om de content aan te bieden, zonder dat het de inhoud dient. Denk goed na dat wanneer je bijvoorbeeld een lange opsomming hebt, je dit beter als tekst kunt aanbieden zodat iemand echt precies weet waar het punt begint en ook weer eindigt. Deze draad is namelijk voor de cursist veel lastiger vast te houden wanneer dit alleen als video aangeboden wordt. 

 

2. ‘Mijn cursus is voor iedereen’

De tweede fout die veel gemaakt wordt is dat ondernemers een cursus aanbieden die voor iedereen bedoeld is. Aan de ene kant klinkt dit natuurlijk wel aantrekkelijk, omdat iedereen dan de cursus kan volgen. Het nadeel hiervan is dat niemand zich écht aangesproken zal voelen, dat niemand denkt ‘wow, dit gaat mijn leven verbeteren’.

Dit kun je bijvoorbeeld zien als de cursus zowel content bevat voor de beginners, als voor de gevorderden. Voor de beginners zal het op een bepaald moment misschien wel veel te moeilijk worden en de gevorderde zal een heel deel van de cursus over kunnen slaan. Als je hier een keuze in maakt en de cursus heel specifiek maakt voor één van de twee doelgroepen, is het helemaal perfect voor deze categorie personen.

Misschien vrees je dat je doelgroep dan veel kleiner wordt, maar uiteindelijk zal het veel lucratiever zijn als deze groep mensen zich écht aangesproken voelt. Bovendien zullen de deelnemers hierdoor ook een beter resultaat behalen. Kortom: maak je cursus niet voor iedereen, maar kies een hele specifieke doelgroep.

 

3. Te veel kennis delen

De derde fout die vaak gemaakt, wordt is dat er veel te veel kennis wordt gedeeld. Dit is een logische fout omdat jij als expert ook gewoon heel veel weet over het onderwerp. Misschien denk je wel ‘ik wil alles delen wat ik weet want dan wordt mijn cursus extra waardevol’, maar het probleem is dat de cursist dan helemaal overspoeld wordt met informatie. Dit maakt het heel lastig om te bepalen of iets echt belangrijk is of dat het maar een bijzaak is. Het is veel slimmer om het als volgt aan te pakken:

  1. Bepaal heel specifiek welk resultaat je wilt dat de cursisten bereiken na het volgen van de cursus.
  2. Bepaal daarna welke stappen nodig zijn om dit resultaat te bereiken.
  3. Schrap alle andere onderdelen.

Het voordeel hiervan is dat je dan toewerkt naar een bepaald resultaat en dat de kans bovendien veel groter is dat de cursist dit resultaat ook zal bereiken. Jouw cursus wordt hierdoor veel waardevoller. Denk dus goed na over welke informatie je gaat delen en vraag je steeds af of dit wel bijdraagt aan het eindresultaat.

 

4. Direct starten met het ontwikkelen

De vierde fout die vaak gemaakt wordt, is dat mensen soms direct starten met het maken van de cursus. Ik bedoel hiermee dat ze gelijk gaan beginnen met het opnemen van de filmpjes, teksten gaan schrijven, onderzoeken via welk platform ze de de cursus willen aanbieden enzovoort. Vaak hebben ze dan nog helemaal niet goed nagedacht over alle punten die we net hebben besproken en ook niet over algehele opzet van de cursus.

Het nadeel hiervan is dat het hele fundament waarschijnlijk niet goed in elkaar zit, waardoor de cursist uiteindelijk niet het gewenste resultaat zal bereiken. Misschien klopt de volgorde niet of sluit de vorm niet aan bij de doelgroep. Het is dan ook veel slimmer om eerst heel goed na te denken over het fundament en dan pas te starten met het maken van je cursus. Hierdoor zal de cursus uiteindelijk veel beter in elkaar zitten.

 

5. Versnipperde informatie

De vijfde fout die vaak gemaakt wordt, is dat de ondernemer soms belangrijke informatie op heel veel verschillende plekken aanbiedt, zoals in een online leeromgeving, in het werkboek, in e-mails en misschien ook wel in een community.

Wanneer je op al deze plekken informatie aanbiedt, kan het voor heel verwarrend zijn waar de cursist moet zijn voor bepaalde dingen of waar iets is terug te vinden. Maak hier daarom hele duidelijke keuzes in voor jezelf. Het slimste is om kennis alleen in de online leeromgeving te delen en dit niet over verschillende kanalen te verspreiden.

Deel in het werkboek dus geen nieuwe kennis, maar plaats daarin alleen de opdrachten. Eventueel kun je wel een korte samenvatting van de stof geven, maar vertel niets nieuws. Via e-mails kun je herinneringen sturen, maar zet hier ook geen nieuwe informatie in. In de community focus je enkel op de interactie tussen de cursisten en eventueel op het verzamelen van vragen. Ook daar plaats je verder geen nieuwe informatie. Door heel goed na te denken over de verschillende kanalen die je gebruikt en wat je met ieder kanaal wilt bereiken, is het voor de cursisten heel duidelijk waar ze voor welk doeleinde moeten zijn.

Hierdoor zal de cursist ook sneller gemotiveerd zijn om met de stof aan de slag te gaan, omdat het niet nodig is om eerst helemaal uit te zoeken waar je moet starten.