Waarom een goede analyse van je doelgroep belangrijk is voor het lanceren van je online cursus
Iedere ondernemer heeft een ideale klant. Dat is degene die jij verder kunt en wilt helpen met jouw specifieke aanbod, kennis en ervaring. Maar erachter komen wie jouw ideale klant eigenlijk is, kan nog best een klus zijn. In deze blog leggen we uit waarom het belangrijk is om een analyse te doen van jouw ideale doelgroep, en geven we jou een aantal praktische tips om een effectieve doelgroepanalyse uit te voeren, zodat jij met jouw online cursus daadwerkelijk jouw ideale klant kunt aanspreken en bereiken.
Dit levert een goede analyse van je doelgroep op
Veel ondernemers die voor het eerst een cursus ontwikkelen, trappen in dezelfde valkuil - namelijk het idee dat ‘iedereen toch wel iets aan deze cursus zou kunnen hebben!?’. Hoe mooi die gedachte ook is, meestal gaat dat helaas niet op. Een startende ondernemer loopt namelijk vaak juist tegen hele specifieke problemen aan waar hij of zij een oplossing voor nodig heeft. Dan is het ontzettend fijn als hij of zij een cursus vindt die daar precies bij aansluit, en voor jou is het natuurlijk mooi als het probleem precies door jouw cursus wordt opgelost.
Maar heb jij jouw cursus heel algemeen vormgegeven, dan is er misschien maar een klein deel dat de cursist daadwerkelijk verder helpt. En dat is zonde, voor jullie allebei! De cursist heeft dan een teleurstellende aankoop gedaan, en jij blijft misschien achter met een negatieve review. Daar zit je natuurlijk niet bepaald op te wachten… Door je doelgroep van tevoren goed te analyseren en precies te weten voor wie jij jouw cursus ontwikkelt, kun je dit gelukkig prima voorkomen.
Kort gezegd levert een goede doelgroepanalyse dus helderheid op, zowel voor jou als voor je klanten. Als jij namelijk precies voor ogen hebt voor wie jij jouw cursus maakt, kun jij deze precies op je ideale klant afstemmen, en weet jouw klant ook precies wat deze van jouw cursus mag verwachten. Win-win, dus!
Zo pak je een doelgroepanalyse goed aan
Om een effectieve doelgroepanalyse uit te kunnen voeren, is het allereerst van belang om jezelf een aantal vragen te stellen. Met de volgende vragen kom je al een heel eind richting het bepalen van jouw ideale doelgroep:
- Wat is de leeftijd van mijn doelgroep?
- Wat is het geslacht van mijn doelgroep?
- Wat doet mijn doelgroep op dagelijkse basis?
- Wat houdt mijn doelgroep bezig?
- Waar bevindt mijn doelgroep zich?
En zo kun je misschien zelf nog wel een paar vragen bedenken. Met iedere vraag die je beantwoordt, krijg je een duidelijker beeld van jouw doelgroep - hoe specifieker dat is, hoe beter. Wanneer je de hierboven genoemde vragen zo concreet mogelijk beantwoordt, heb je dan al een heel goed beeld van wie jouw ideale klant eigenlijk is. Dit is niet alleen nuttig voor het ontwikkelen van je cursus, maar ook om deze op een passende manier te lanceren en te promoten.
Ook voor promotie van je cursus is een doelgroepanalyse van belang
Niet alleen je cursus zelf moet aansluiten bij je ideale klant, maar ook de manier waarop je deze in de markt zet. Maar hoe val je nu op tussen al die verschillende aanbieders? En hoe zet je jouw online kanalen optimaal in om te zorgen dat jouw cursus bij de juiste mensen onder de aandacht wordt gebracht? Ook dit is onderdeel van je doelgroepanalyse: het is belangrijk om te weten waar je jouw doelgroep online kunt vinden en hoe je hen het beste aan kunt spreken.
Bestaat jouw doelgroep uit mensen die graag lezen, of maakt je veel gebruik van bijvoorbeeld blogs of nieuwsbrieven om je publiek te bereiken? Dan is het belangrijk dat je vlotte teksten gebruikt voor de aankondiging en promotie van jouw online cursus.
Of is jouw doelgroep erg visueel ingesteld? Grote kans dat je jouw ideale klant het beste aanspreekt door bijvoorbeeld infographics in te zetten: afbeeldingen met informatie erin.