Teksten inzetten om klanten aan te trekken

Klanten aantrekken d.m.v. tekst. Vrouw schrijvend aan bureau.

We gaan het vandaag hebben over tekst inzetten voor jouw bedrijf. En laten we het eerst eens omdraaien. Denk jij dat het mogelijk is om een bedrijf te hebben zonder dat je teksten schrijft? Zelf heb ik hier ook over nagedacht, en mijn antwoord is: het zou kunnen. Denk bijvoorbeeld aan een YouTube-kanaal, een podcast of het verkopen van een product, alleen aan de hand van plaatjes. Máár, ik denk dat je het jezelf vooral heel moeilijk maakt zonder het gebruik van teksten. Door het slim inzetten van teksten kun je namelijk sneller en makkelijker klanten aantrekken. En daarbij ook leukere klanten, die goed aansluiten bij wat jij biedt. Ik vertel graag waarom en hoe.

 

Liever luisteren naar een podcast over dit onderwerp? Klik dan hier.

 

>> De voordelen van het inzetten van teksten

Het inzetten van teksten kan voor jouw bedrijf voordelen opleveren op verschillende manieren. Ik som er graag een aantal voor je op.

 

Vindbaarheid in de zoekmachines

Teksten inzetten maakt je beter vindbaar in zoekmachines, zoals Google. Door teksten toe te voegen kan Google bepalen waar jouw website over gaat en ben je beter vindbaar voor de mensen die zoeken naar wat jij biedt. Dat geldt niet alleen voor je websiteteksten, maar ook voor je socialmediakanalen. Een goede beschrijving bij een YouTube-video kan zorgen voor een betere vindbaarheid in Google en uiteindelijk betere kijkcijfers, omdat Google beter begrijpt waar de video over gaat en aan wie deze getoond moet worden. Dit geldt overigens ook voor podcasts: een beschrijving maakt je beter vindbaar voor potentiële klanten.

 

Je kunt jouw verhaal vertellen

Door het gebruik van teksten kun je jouw producten en / of diensten meer context geven. Je kunt jouw verhaal erachter vertellen. Waar je producten nog alleen zou kunnen verkopen door het laten zien van een plaatje, wordt dit bij diensten al direct een stuk lastiger. En voor beiden geldt: je kunt dingen vertellen die mensen op het eerste oog niet zien en wat jou en jouw product uniek maakt.

 

De scanbaarheid van tekst

Je kunt in een video een heleboel vertellen over je product of dienst, maar het nadeel van een video is dat mensen best wel veel tijd kwijt zijn om je hele video te bekijken. Ze kunnen er niet zo snel en gemakkelijk doorheen scannen, zoals bij een tekst kan. Een tekst met een goede opbouw maakt dit voor de lezer heel gemakkelijk. Denk aan koppen zoals in deze blog, maar ook aan vetgedrukte woorden en bullet points die de belangrijke punten direct uitlichten. Dit vinden veel mensen prettig, omdat ze vooraf een inschatting kunnen maken of de content voor hen interessant is. 

 

Maak je verhaal herleesbaar

Mensen kunnen gemakkelijk even terugzoeken in bijvoorbeeld een blog en stappenplan, wanneer ze hier later aan denken of iets terug willen halen. Of denk bijvoorbeeld ook aan een link of een product dat ergens wordt gedeeld. Dat is in een tekst veel makkelijker terug te zoeken dan wanneer je als (potentiële) klant door een video heen moet klikken. Ook dit is weer een extra reden om teksten in te zetten voor jouw bedrijf. 

 

Geef lezers een rode draad

Geef je (bijvoorbeeld) een online training? Dan vinden veel mensen het fijn om daar een begeleidende tekst bij te hebben. Zo hebben ze door waar in het verhaal ze zitten, en raken ze de draad niet zo snel kwijt. Of denk bijvoorbeeld eens aan een 10 stappenplan of aan 10 tips die je deelt: in een video zijn mensen snel kwijt bij welke tip je nu eigenlijk bent. In tekst is dit veel makkelijker te overzien.

 

>> Waar zet je teksten in?

We hebben het nu gehad over waarom tekst jouw bedrijf vooruit kan helpen, maar waar zet je deze teksten dan in? Lees mee:

 

Op je website

De meestvoorkomende manier is misschien redelijk voor de hand liggend: op je website. Dan kun je denken aan verkooppagina’s, de productpagina’s, de ‘over mij’ pagina en blogs. Dit zijn allemaal goede plekken op je website om teksten in te zetten. Goed voor de vindbaarheid in de zoekmachines en de scanbaarheid voor je lezers. Dit kun je natuurlijk altijd aanvullen met video en beeld, om het zo compleet te maken voor de lezer / kijker.

 

In je social media posts

Niet alle social media werken hetzelfde op het gebied van tekst. Zo zijn posts van sommige kanalen wel indexeerbaar in Google, en anderen weer niet. Zo kunnen posts die op Linkedin geschreven worden wel geïndexeerd worden in Google. Dit betekent dat een goede post in de zoekresultaten van Google naar boven kan komen. Op Instagram werkt dit dan weer niet. Maar daarnaast zijn beschrijvingen altijd goed om mensen te vertellen waar je (video) content over gaat. Het geeft je ook meteen de gelegenheid om meer van jezelf te kunnen laten zien, zodat je ook een band kunt opbouwen met je volgers. 

 

In e-mail(funnels)

Tekst gebruik je waarschijnlijk ook in e-mails. Dit kan zijn in de vorm van nieuwsbrieven waar je nieuwtjes deelt, iets actueels, wat je hebt meegemaakt of wat jouw visie is op een bepaald onderwerp. Maar denk ook aan mailfunnels waarin je mensen opwarmt om een product van je te kopen of om een volgende stap te maken, naar bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek. Een mail bestaat vaak zelfs voor het grootste gedeelte uit tekst.

 

Boeken of e-books

Wil jij jouw kennis delen in de vorm van een boek of e-book? Het voordeel is dat je jezelf in een boek als expert kunt profileren en niet alleen jouw verhaal kunt vertellen, maar ook tips kunt delen en kunt vertellen over jouw ‘reis’ en jouw product of dienst. Een ‘echt’ boek helpt je daarnaast ook om de grotere media op te zoeken en ook daar weer over jouw boek te praten.

Leuk weetje: zelf heb ik ook een boek achter mijn naam staan, maar dan uit mijn eerdere carrière in de kunstwereld. Dit boek gaat over een kunstenaar. Maar, wie weet schrijf ik ook nog eens een ‘echt’ boek over ondernemen!

 Lees ook: 5 redenen om blogs te schrijven als ondernemer

In online cursussen

Vaak worden in online cursussen alleen maar video’s gebruikt. Ik zie dit als een gemiste kans. Er zijn een heleboel voordelen aan teksten, die je hierboven kunt lezen. Als je een online cursus maakt, is het dan ook zeker een waardevolle toevoeging om tekst toe te voegen. Zo kunnen deelnemers de informatie ook op een andere manier tot zich nemen, scannen en teruglezen wanneer zij willen.

Denk jij dat je een bedrijf kunt hebben zonder teksten of met weinig teksten? Of zie jij juist heel veel mogelijkheden achter het gebruik van tekst?

Denk je het laatste, maar kom je op het (digitale) papier nog niet helemaal goed uit je woorden? Of weet je niet hoe je een tekst goed kunt opbouwen? Dan kan ik je de cursus ‘Eerste hulp bij schrijven’ van Marise Hurkmans aanraden. Zij heeft een heel simpel en duidelijk 7-stappenplan ontwikkeld, dat je elke keer weer kunt gebruiken om een tekst op te bouwen. En dit voor alle soorten teksten die ik hierboven heb genoemd. Dit plan kun je er elke keer weer bijpakken om fijn lezende teksten te creëren. Zo ga jij klanten aantrekken!

Wil je eerst een voorproefje? Dan hebben we de gratis Opstarter ‘Vertel jouw verhaal in woord en beeld’. Daarin krijg je alvast toegang tot een klein stukje van de cursus. Je krijgt hier een goede eerste indruk waarin je gelijk aan de bak kunt met het schrijven. Dit is dus ook zeker een aanrader.