5 redenen waarom jij als ondernemer blogs wilt schrijven

5 redenen waarom jij als ondernemer blogs wilt schrijven

In de beginjaren van het internet was een blog (een verkorte versie van ‘weblog’) een manier om persoonlijke gedachten van je af te schrijven en te delen op het wereldwijde web; een soort online dagboek. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat bedrijven blogs schrijven en delen om in the picture te raken en te blijven. Een blog bijhouden is namelijk een geweldig middel om aan jouw toekomstige klanten te laten zien wie je bent en waar je als bedrijf voor staat.

Ook voor jou als ondernemer kan een blog dus een mooie tool zijn om je bedrijf onder de aandacht brengen. Je kunt blogs schrijven om een persoonlijk verhaal te delen, om je bestaande aanbod aan te prijzen, of om een nieuw product of dienst te lanceren – zoals een online cursus die je net hebt ontwikkeld. Hoe je dat het beste kunt doen? Dat lees je in deze blog!

Dit is waarom jij blogs wilt schrijven

In een blog kun je alle informatie kwijt die je maar wilt delen met je publiek. Hieronder vind je 5 redenen waarom jij als ondernemer blogs wilt gaan inzetten.

 

1. Door blogs te schrijven kun je eenvoudig een expertstatus opbouwen.

Blogs zijn een geweldige manier om jouw expertise te tonen en over te brengen op je doelgroep. Als jij waardevolle informatie en/of inspiratie deelt over een onderwerp waar je veel vanaf weet, zullen de bezoekers van je website langzaam maar zeker ontdekken dat jij de expert bent die zij nodig hebben. Wees dus vooral niet bang om waarde te delen en informatie ‘weg te geven’: dat gaat je juist klanten opleveren.

 

2. Je eigen kanalen inzetten, werkt uiteindelijk het beste.

Een blog staat op jouw eigen website, dus jij hebt zelf de volledige controle over wat ermee gebeurt (anders dan op social media, waar je posts snel uit het oog worden verloren en ze misschien zelfs verwijderd kunnen worden). Wel kun je natuurlijk je socialmediakanalen gebruiken om je blog op te delen.

 

3. Een blog is makkelijk actueel te houden.

Schrijf je bijvoorbeeld een blogartikel over een actie die je houdt rond een bepaalde feestdag (zoals Kerstmis, Pasen, Moeder- of Vaderdag), dan kun je de inhoud van dat artikel naderhand aanpassen. Zolang je dezelfde link gebruikt, zal je blog bekend blijven bij de zoekmachines en kun jij in het volgende jaar in hetzelfde blogartikel bijvoorbeeld verwijzen naar weer een nieuwe actie – of de vorige actie gewoon verwijderen. Op deze manier kun jij met je bestaande blogs al een groot deel van jouw contentkalender vullen!

 

4. Een blog kan nog jaren ‘voor je werken’.

Hij blijft zichtbaar op je website en in de zoekmachines. Zolang jij jouw eigen blog niet verwijdert, kan deze nog jarenlang worden gevonden door mensen die op zoek zijn naar de informatie die jij erin deelt. Op de langere termijn is het goed voor jouw ranking in de zoekmachines als mensen jouw blog vinden en lezen – hoe langer jij bezoekers op je website kunt houden, hoe beter.

Lees ook: Dit is waarom ik blogs 'Digitaal Vastgoed' noem

 

5. In een blog kun je goed zoekwoorden en zoektermen verwerken.

Een blog is een fijne plek om zoekwoorden te plaatsen waarmee jij graag gevonden wilt worden door jouw toekomstige klanten. Want dat is het mooie: waar je berichten op sociale media voornamelijk gezien zullen worden door hetzelfde ‘bekende’ kringetje, is de kans aanwezig dat je blogs gelezen zullen worden door nieuwe mensen die jou eerder misschien nog niet kenden.

 

Hoe kun je nu echt goede blogs schrijven?

Met een goede blog neem jij je publiek mee in het verhaal dat jij wilt vertellen. Ga eens na wat je goed vindt aan blogs die je leest van andere ondernemers. Kun jij die elementen ook verwerken in je eigen blog?

Dit zijn een paar kenmerken van een goede blog:

  •         Goed leesbaar
  •         Minimaal 300 woorden lang
  •         Bevat waardevolle informatie of inspiratie.

Door blogs te schrijven die lekker weglezen, vergroot je de kans dat je bezoeker op je website blijft. Wat je bijvoorbeeld kunt doen om je blog goed leesbaar te maken is zorgen voor een duidelijke indeling en niet te lange alinea’s. Ook lijstjes zijn fijn. Je blog wordt pas goed geïndexeerd door zoekmachines als deze uit minimaal 300 woorden bestaat – de ideale lengte ligt zelfs tussen de 800 en 1300 woorden. En zoals eerder genoemd is het handig om echte waarde te delen in je blog: zo laat je zien dat jij weet waar je het over hebt, en bouw je vertrouwen op bij je toekomstige klanten.

 

Jouw cursus lanceren door blogs te schrijven

Een handige manier om jouw nieuwe online cursus te lanceren is om één of meerdere blogs te schrijven die te maken hebben met het onderwerp van jouw cursus. Belangrijk wanneer je een nieuw product lanceert is om het op te bouwen. Je zou dus kunnen overwegen om verschillende blogs te schrijven over het onderwerp van jouw cursus, waarin je steeds een ander onderdeel aan bod laat komen. In het laatste deel van je blogserie kun je dan je cursus daadwerkelijk lanceren.

Het belangrijkste onderdeel van je uiteindelijke lanceerblog is dan natuurlijk de Call to Action (CTA) aan het einde, waarmee je de lezer van je blog oproept om een bepaalde actie ondernemen. Lanceer je een cursus, dan wil je waarschijnlijk dat mensen zich daarvoor aanmelden. Het is dan handig om aan het eind van je blog een link te plaatsen waarlangs de lezer zich kan inschrijven voor jouw nieuwe cursus.

Wil jij ook goede blogs schrijven? Volg dan de cursus Blog Beter Best! waarin je leert om jouw ideale klanten te bereiken met je blogs. 

 

Wil jij ook starten met het schrijven van blogs?

Schrijf je dan hieronder in voor de gratis OpStarter Vergroot je online zichtbaarheid met concrete tips, tricks en stappenplannen om structureel meer klanten aan te trekken. Marise leert je daarin hoe jij betere blogs schrijft.