Infographics inzetten in jouw bedrijf
Infographics zijn een goede manier om jouw boodschap in 1 oogopslag over te brengen. Maar wat zijn infographics en hoe zet je ze in als ondernemer?
Beluister de podcast op Spotify
Geen zin om te lezen, maar luister je liever naar een podcast? Klik dan op deze link om de bijbehorende podcast te luisteren via Spotify.
Wat zijn infographics?
Heel simpel gezegd is een infographics een visuele manier om informatie over te brengen. Over het algemeen worden tekeningetjes en stukjes tekst gecombineerd.
Denk aan de tijdlijnen in jouw geschiedenisboeken. Daar stonden icoontjes bij om de verschillende periodes aan te duiden, bijvoorbeeld een Romeins gebouw bij de Romeinse tijd.
Je kunt ook denken aan grafiekjes, zoals een taart diagram. Stel je bent een coach, dan zou je bijvoorbeeld kunnen laten zien dat 10% van je traject over strategie gaat en 90% over mindset. Of iets dergelijks.
Vertel jouw verhaal in één oogopslag
Als ondernemer wil je vertellen wat je doet, waarom je dat doet, voor wie je dat doet en noem maar op. Er zijn verschillende andere manieren om dat te doen:
- Een tekst. Het nadeel daarvan is dat mensen eerst moeten stoppen met scrollen en dan de tekst eerst moeten lezen voordat ze weten wat je doet
- Een video. Ook die is niet in één oogopslag te bekijken.
- Een foto. Als je een dienst levert, dan moet daar vaak nog een stuk tekst bij om duidelijk te maken wat je doet.
Infographics vallen direct op in jouw tijdlijn en je kunt in één afbeelding het hele verhaal vertellen. Daarom zijn infographics heel erg waardevol als jouw bedrijf niet zo visueel is, bijvoorbeeld als je een coach bent.
Lees ook: opvallen met visuele content; zo doe je dat!
Multi inzetbaar
In principe kun je infographics overal inzetten waar je nu een foto plaatst. Denk bijvoorbeeld aan je website, je social media kanalen, drukwerk etc.
De combinatie van een blog, een infographic en Pinterest is ideaal voor bedrijven die een dienst leveren. In je blog geef je bijvoorbeeld tips, dan maak je een infographic waarin je kort een samenvatting geeft van de info in het blog, met wat icoontjes erbij. Dat plaats je op Pinterest, zodat mensen jouw blog beter weten te vinden.
Infographics werken ook goed op andere social media kanalen, bijvoorbeeld als post op Instagram. Het nodigt uit om te stoppen met scrollen en het is direct duidelijk wat je wilt zeggen.
Wat vertel je?
In je infographics kun je meer over jezelf vertellen, bijvoorbeeld in de vorm van een kaartje met de plaatsen waar je hebt gewoond, of een tijdlijn met jouw opleidingen.
Je kunt ook iets vertellen over je product of dienst. Geef je massages? Dan laat je zien welke plekken je aanpakt bij een behandeling, en hoe iemand zich na jouw behandeling voelt.
Hoe maak je infographics?
Wil jij ook infographics inzetten in jouw bedrijf? Volg dan de cursus ‘Infographics voor op je socials’ van Marieke Abbink. Ze leert je stap voor stap welke formats slim zijn om in te zetten, inclusief voorbeelden, wat een goede opbouw is en hoe je ze maakt.