Opvallen met visuele content
Alle visuele aspecten die jij gebruikt in jouw communicatie vallen onder visuele content. Zo hebben we het in een eerdere aflevering al gehad over infographics. Hierin wordt jouw boodschap in één oogopslag duidelijk door een combinatie van tekst, iconen en / of afbeeldingen. Dit is maar één voorbeeld van de velen, waarop je jouw communicatie visueel kunt maken. Denk ook eens aan foto’s, illustraties, grafieken, je logo en je huisstijlkleuren. De voordelen van slim gebruik van visuele content? Daar ga ik in deze blog op in!
Podcast luisteren in plaats van lezen? Klik dan hier.
>> De voordelen van het gebruik van visuele content
Het maakt je content aantrekkelijk
Als je een geweldige boodschap hebt, en deze alleen in tekst uit, dan kan het best wel eens een drempel zijn voor mensen om ook echt te gaan lezen. En dat is zonde van die geweldige boodschap. Visuele content is dus geschikt om je content aantrekkelijker te maken, zodat mensen sneller geneigd zijn om je tekst te lezen.
Instagram is hier een goed voorbeeld van: zonder een goed en passend beeld te gebruiken val je niet op en scrollen mensen gewoon verder zonder jouw caption te lezen. Dat geldt ook voor je website. Als je alleen maar teksten op je website hebt, dan is dat heel erg saai en nodigt het niet uit om te lezen. Grote kans dat mensen weer teruggaan naar Google en verder surfen naar één van je concurrenten. Een mooie opmaak en beelden maken je website dus aantrekkelijker. Maar ook in drukwerk, zoals flyers, is een mooie opmaak belangrijk.
Het versterkt je boodschap
Een afbeelding kan jouw tekstuele boodschap versterken. Je kunt je verhaal uitbreiden van woord naar beeld, en daarbij een visuele trigger veroorzaken. Zeker als je een product verkoopt, kan een afbeelding bijna niet missen. Je maakt duidelijker wat je doet en wat je aan de man brengt. Ook bij het gebruik van iconen, infographics of grafieken kun je jouw boodschap verhelderen of samenvatten.
Opvallen tussen anderen
Opvallen is wat je wil! Niet alleen in de tijdlijn, maar ook tussen je concurrenten. Je wil dat mensen jouw afbeeldingen zien en meteen denken: oh ja, die ken ik! Door goed en consequent gebruik van jouw visuele identiteit krijg je dat voor elkaar en creëer je herkenbaarheid. Dit hebben we ook bij StartNuOp, door ons uitgesproken kleurgebruik.
Lees ook: zo val je op met jouw unieke Ik!
>> De huisstijl van StartNuOp en de betekenis hiervan
Onze huisstijl is herkenbaar door het hierboven al genoemde uitgesproken kleurgebruik. Ik leg graag aan je uit waarom we bepaalde kleuren gebruiken, en waarom ik vind dat dit zo goed past.
Blauw
Een belangrijke kleur in onze huisstijl is blauw. Voor mij staat blauw voor de experts op het platform. De mensen die hun kennis willen delen. Je ziet ook vaak dat blauw wordt gebruikt door grote bedrijven die betrouwbaarheid willen uitstralen en dat is ook hoe wij deze kleur inzetten.
Geel
Daarnaast zit ook geel in de StartNuOp huisstijl. Dit staat voor verbinding en community. Op dit moment is deze verbinding er vooral tussen docenten onderling, maar we zijn bezig dit verder uit te breiden, zodat alle ondernemers die bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling met elkaar in contact kunnen komen.
Wit
Wit is ook onderdeel van onze huisstijl en dat is natuurlijk officieel geen kleur, maar toch heeft wit voor ons een betekenis. Het staat namelijk voor inspiratie. Ik wil ondernemers ondersteuning bieden in het inspireren om hun eigen pad te kiezen.
Rood
Als laatste is ook rood een belangrijke kleur in de huisstijl. Dit is natuurlijk een hele uitgesproken kleur. Deze kleur staat voor mij voor actie. Als je alleen maar geïnspireerd bent, dan is dat vooral een heel fijn gevoel, maar je zult ook over moeten gaan op actie. Je gaat geen resultaten behalen zonder in actie te komen. Daarom vind ik ook deze kleur heel belangrijk. Wij willen deze actie namelijk motiveren.
Lees ook: zo blijf je altijd zichtbaar online, zonder overweldigd te raken
>> Meer doen met visuele content, hoe pak ik dit aan?
Aan de slag met jouw ideeën om jouw content visueel aantrekkelijker te maken? Grote kans dat je dan al de tip hebt gekregen om Canva te gaan gebruiken. Canva is een gratis basisprogramma op het internet dat je helpt met ontwerpen en fotobewerking. Er is van dit programma ook een pro-versie, waarmee je net iets meer kunt.
Canva is vaak geschikt voor de basis, maar wil je echt professionaliteit uitstralen? Dan houden de mogelijkheden van Canva in sommige gevallen wel op. Zo is de achtergrond verwijderen van een foto mogelijk, maar werkt dit niet zo goed als in bijvoorbeeld Photoshop. Ook kleine bewerkingen en aanpassingen maken in bijvoorbeeld het licht, is lastiger in Canva. Ook illustraties kun je niet in Canva maken, je kunt slechts gebruik maken van de standaard illustraties die al in het platform zitten. Dat beperkt je het uitstralen van wie jij bent, en het bewandelen van je eigen pad.
Op het StartNuOp platform hebben we de cursus ‘De basis van PhoPhotoshop, Illustrator en InDesign’, waarin Aphque Russell uitlegt hoe je deze programma’s gebruikt. Deze creatieve programma’s van Adobe zorgen ervoor dat je veel verder kunt gaan in het creëren van jouw huisstijl.
>> Meer leren over de Adobe programma’s
Photoshop
In deze training leer je onder andere hoe je achtergronden van foto’s kunt bewerken in Photoshop. Zo leer je om de focus op je afbeelding te houden en randzaken weg te halen. Als voorbeeld wordt er in de cursus een foto op het strand gebruikt. Alle mensen op de achtergrond en rondslingerende tassen leer je weghalen, om de focus te kunnen houden om waar het om gaat: de persoon op de foto.
Ook kun je in Photoshop kleurcorrecties doen, of het licht net wat mooier maken. Daarnaast zou je mensen kunnen retoucheren, zonder dat de persoon op de foto er niet meer zoals zichzelf uitziet. Zo kun je tijdelijke imperfecties op het moment van fotograferen bijvoorbeeld weghalen.
Illustrator
In Illustator maak je, zoals de naam al zegt, illustraties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan infographics. Ook leer je in de cursus hoe je een basis logo kunt maken en hoe je versieringen aan je ontwerp kunt toevoegen om er zo voor te zorgen dat je tekst aantrekkelijker wordt. Je kunt hierin je creativiteit de vrije loop laten gaan.
InDesign
InDesign is een programma dat je kunt gebruiken om tekst op te maken. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan flyers waar tekst en afbeeldingen samenkomen. Je kunt ook makkelijk invulbare PDF’s maken in InDesign. Super handig wanneer je bijvoorbeeld een werkboek maakt. Je kunt in je InDesign bestand vakjes en regels toevoegen, die je digitaal kunt bewerken. Ook voor een formulier, zoals een intakeformulier, is deze optie ideaal. Zo hoeven mensen niet te printen en in te scannen, maar hoef jij ook geen post te versturen en te wachten op de retour. Ideaal.
>> Aan de slag!
Verder zitten er in de cursus ook nog tips en tricks over hoe je een goed ontwerp maakt. Zo gaat Aphque bijvoorbeeld in op de vraag: hoe kies ik kleuren die goed bij elkaar passen? De cursus heet ‘De basis van Photoshop, Illustrator en InDesign’. Wil jij goede visuele content maken en heb je hiervoor nog handvatten nodig? Dan is dit een hele goede optie voor jou.
Wil je nog wat meer gevoel krijgen bij dit onderwerp? Dan hebben we de gratis Opstarter ‘Vertel jouw verhaal in woord en beeld’. Hierin kun je een onderdeel van de cursus van Aphque terugvinden en kun je direct praktisch aan de slag. Ook vind je hier andere tips, zoals bijvoorbeeld over het schrijven van teksten.
Hoe ben jij al bezig met visuele content? Laat het me weten, via bijvoorbeeld DM op Instagram @startnuop.