Consequent zichtbaar zijn, zonder overweldigd te raken

Online zichtbaarheid

Vandaag wil ik het graag hebben over consequent zichtbaar zijn, zonder daardoor overweldigd te raken. Iets waar ik, en ik denk veel ondernemers met mij, naar streven. Het is belangrijk om zichtbaar te zijn zodat mensen je kunnen vinden, weten wie je bent en wat je doet. Maar, tegelijkertijd is het ook belangrijk niet overweldigd te raken door wat er allemaal mogelijk is. Naast tal van kanalen waarop je content kunt posten, zijn er ook nog veel verschillende vormen waaruit je zou kunnen kiezen. Lees verder om te ontdekken hoe ik dit aanpak.

 

Liever de podcast over dit onderwerp luisteren? Klik dan hier.

 

>> Geen universele oplossing

Helaas is er niet één contentstrategie die voor iedereen werkt. Per bedrijf kan het verschillen wat het beste werkt én wat het beste bij je past. Misschien ben je wel een tekstschrijver die niet graag op beeld gaat, of andersom. Het is daarom vaak zoeken en uitproberen wat voor jou werkt. De afgelopen tijd heb ik voor mezelf gewerkt aan mijn contentstrategie, en hoewel ik geen expert ben op dit gebied, deel ik graag welke stappen ik hierin heb genomen.

 

>> Onderwerpen op de planning zetten

Ik maak voor mezelf een planning met de onderwerpen waar ik het de komende tijd over wil hebben. Ik ben hierin niet te streng. Ik hoef van mezelf niet per se op een vaste dag te posten, maar beslis wel bijvoorbeeld dat ik in een week een aantal keren live wil gaan. Ik weet dan van tevoren al wat de onderwerpen zijn die ik wil gaan bespreken. Per dag voel ik dan aan of dat thema passend is bij het moment. Zo heb ik een houvast, zonder mezelf teveel druk op te leggen.

 

>> Een proces inrichten en content hergebruiken

 

Livesessies

Ik start mijn proces bij de livesessies. Hier gebruik ik de thema’s die ik heb gekozen als onderwerp van gesprek. Hiermee maak ik het voor mezelf laagdrempelig om ook echt live te gaan.

 

"Het hoeft niet perfect te zijn. Ik weet ook dat het dat niet is en ik zie het als oefenen. Ik deel mijn verhaal en mijn visie op dingen en probeer dat zo vloeiend mogelijk te doen."

 

Ik probeer zo min mogelijk ‘uh’s’ en stopwoorden te gebruiken. En ik weet dat dit nog een proces is, want ik doe het nog niet zolang. Het hoeft van mezelf nog niet perfect. Instagram werkt hiervoor dan ook perfect. Het platform geeft me de ruimte om te creëren en om dingen te delen die niet perfect zijn. Na de livesessies sla ik deze op zodat je ze in de feed ziet verschijnen. Mensen die er niet live bij zijn geweest, kunnen de content daarna alsnog bekijken. 

 

De live omtoveren tot een podcast

De audio van de podcast laat ik door het team omzetten in een podcast. Daar moet helaas nog wel wat aan geëdit worden, want de stopwoorden en ‘uh’s’ gebruik ik nog teveel naar mijn mening. De podcast wordt geüpload op Spotify, waardoor er weer nieuwe mensen toegang hebben tot de content én deze onderweg gemakkelijker te luisteren is.

 

De podcast als basis voor andere soorten content

De podcast is vervolgens weer de basis voor allerlei andere soorten content. Ik schrijf mijn podcasts uit via de Google Docs dictatie functie, of laat ze uitschrijven. Zo heb ik niet alleen voor mezelf duidelijk waarover het ook alweer ging, en welke punten ik heb behandeld, maar heb ik ook weer een basis voor teksten voor mijn website. Zo komen er blogposts zoals deze uit, of andere pagina’s op de website. 

 

Promotie van pagina’s en blogs via andere kanalen

Je kunt er van uitgaan dat mensen over het algemeen niet zomaar naar je website komen, daar moet je wel wat dingen voor doen. Ik heb het al eerder gehad over blogs die je kunt inzetten en het gebruik van zoekwoorden, zodat je ook vindbaar wordt in Google. Maar, wat je daarnaast ook kunt doen, is via Pinterest naar je website en blogs verwijzen. Daar heb ik het eerder ook al wat uitgebreider over gehad. 

 

Zo maak ik zelf pins, of laat ik ze maken, voor op Pinterest. Deze pins verwijzen naar de betreffende content op de pagina’s op mijn website. Dat kunnen statische pins zijn zoals een plaatje, maar dat kunnen ook video’s zijn. Voor de afbeeldingen gebruik ik bijvoorbeeld foto’s, maar ook infographics. 

 

Een infographic is een visuele weergave van de inhoud. In één oogopslag zie je bijvoorbeeld waar een blog of pagina over gaat. Dit werkt erg goed op Pinterest.

 

Voor de video’s gebruik ik Reels (de functionaliteit van Instagram), die ik ook weer inzet op mijn Instagram-kanaal. Het enige waarbij je hierop moet letten is dat op Instagram, in de feed, de Reels worden afgesneden aan de boven- en onderkant. Centreer je belangrijke boodschap dus goed in het midden als je jouw video’s voor beide platformen wil gebruiken.

 Lees ook: personal branding inzetten voor een verbeterde zichtbaarheid

Verwijzen vanuit je mailings

Heb je alle stappen doorlopen? Dan heb je ook weer allerlei content die je in je mailings kunt gebruiken. Zo kan ik doorverwijzen naar mijn podcast, maar ook naar blogs. En stel dat ik mijn video’s goed genoeg ga vinden, dan kan ik ze ook nog eens gaan plaatsen op YouTube, en ook weer meenemen in de mailing. Zo hoef je niet op zoek te gaan naar nieuwe content, maar bundel je jouw interessante content in de nieuwsbrieven die je verstuurt.

 

>> Niet overweldigd raken door hergebruik

Met dit proces gebruik je één onderwerp om op meerdere kanalen content te delen. Dat is één van de tips die ik van CommuniKim heb geleerd, vanuit haar Content Challenge. Dit 10 stappenplan is te volgen via StartNuOp. Hierdoor raak ik niet overweldigd en is het maken van de content behapbaar. 

 

Maar: maakt het niet uit dat dit dubbel is? vraag je je misschien wel af. En het antwoord is nee, dat hoeft zeker niet zo te zijn. Zo zullen mensen die je op het ene kanaal volgen, je vaak niet volgen op je andere kanalen. Daarnaast kan herhaling geen kwaad omdat: 

 

  • Je te maken hebt met algoritmes waardoor mensen je posts soms niet voorbij zien komen. Daardoor kun je ook binnen de kanalen zelf je content zeker herhalen. 
  • Mensen vergeten wat ze voorbij zien komen, als je het niet vaak genoeg herhaalt.
  • Je wilt dat mensen onthouden welk verhaal bij jou hoort. Ook hiervoor is herhaling belangrijk.
  • Je krijgt er gaandeweg volgers bij, die je oude content nog niet kennen. Door herhaling neem je ook hen mee in jouw verhaal.

Zolang je niet elke dag hetzelfde precies hetzelfde post op al je kanalen, hoef je er niet bang voor te zijn om content te hergebruiken. 

 

>> Geef het de tijd

En de gouden tip: geef het de tijd. Denk niet na je eerste podcast: oh, er luistert niemand dus ik geef het op. Voordat je podcast goed wordt opgepikt, ben je misschien wel 100 afleveringen verder. Laat je niet tegenhouden als er nog niemand of nog niet veel mensen naar je kijken of luisteren via een bepaald kanaal. Door vol te houden zul je gaandeweg resultaat zien. En dat motiveert natuurlijk weer om door te gaan. 

 

Wil je meer weten? Neem dan contact op met mij bijvoorbeeld via Instagram @Startnuop. Wil je meer podcasts over ondernemerschap luisteren? Volg me dan op Spotify.