Waarom een sterke personal branding essentieel is voor je online zichtbaarheid

Waarom een goede personal branding essentieel is voor je online zichtbaarheid

Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen: online zichtbaar zijn. Enkele miljarden mensen bevinden zich dagelijks op het internet, en tussen die miljarden mensen wil jij als ondernemer ook opvallen. Oké, binnen Nederland gaat het over een paar miljoen mensen - nog steeds erg veel.

Hoe kun jij je onderneming in het verzadigde online landschap van websites en socialmediakanalen nu goed in the picture krijgen en houden? In deze blog geven we jou enkele tips over wat je hiervoor écht nodig hebt.

> Zo onderscheid jij jezelf als ondernemer

De afgelopen jaren zijn er steeds meer inschrijvingen geweest bij de Kamer van Koophandel. Er zijn dus steeds meer ondernemers, en de kans is dan ook groot dat jouw onderneming geen uniek concept heeft. Toch is je onderneming zelf wel uniek: er is tenslotte niemand zoals jij! Het mooie van zelfstandig ondernemen is dus dat jij jouw eigen kracht volledig kunt inzetten om je onderneming goed uit de verf te laten komen.

Hoe doe je dat dan, je eigen kracht inzetten? Bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  1. Je persoonlijke verhaal vertellen op je socialmediakanalen.
  2. Een open en persoonlijke ‘over mij’-pagina op je website neerzetten.
  3. Verbinding zoeken met je potentiële klanten door een gesprek aan te knopen (via social media kan dat heel eenvoudig) en oprechte interesse tonen.

Kort gezegd is het dus niet alleen van belang om de online zichtbaarheid van je onderneming te vergroten, maar vooral ook die van jezelf als ondernemer. Hieronder lees je meer over hoe je jouw personal brand, oftewel je persoonlijke merk, kunt opbouwen en inzetten, en hoe je daar meer over kunt leren.

> Mensen doen zaken met mensen

Een veel voorkomende misvatting over aan de slag gaan als ondernemer is dat alles wat je uitdraagt puur zakelijk moet zijn. Jouw klant is namelijk niet op zoek naar jouw bedrijf,  product of dienst, maar naar jóu. Het is dus belangrijk dat je klant een ‘klik’ krijgt met jou als persoon - en dat bereik je alleen door je persoonlijke verhaal te delen.

Belangrijk hierbij is dat je niet alleen haarscherp voor ogen hebt voor wie je schrijft (wie je doelgroep is), maar vooral ook: 

  • wat je doelgroep bezighoudt;
  • waar je potentiële klanten mee worstelen;
  • hoe je daarop kunt aansluiten.

 

> Je online zichtbaarheid verbeteren door personal branding

Misschien denk je bij de term personal branding vooral aan visuele uitstraling; kleuren, vormen en logo’s. Dit zijn inderdaad belangrijke onderdelen van je merk, die stuk voor stuk kunnen zorgen voor herkenbaarheid en op die manier bijdragen aan je online zichtbaarheid, maar eigenlijk zijn dit maar bijzaken. Personal branding gaat namelijk veel dieper dan dat: je begint bijvoorbeeld met het kijken naar gebeurtenissen uit je leven die jouw karakter en daarmee jouw verhaal hebben gevormd.

De kernvraag die je jezelf dan ook moet stellen wanneer je begint met personal branding is: Waarom doe jij wat je doet? Wat zijn jouw kernwaarden, drijfveren en visies? Het antwoord op deze vragen kun je vervolgens niet alleen doorvoeren in je communicatie, maar ook in de hiervoor genoemde visuele uitstraling van je bedrijf. Zelfs als je meerdere bedrijven hebt, heb je maar één reden waarom jij die ondernemingen hebt opgericht. Dat is jouw persoonlijke verhaal, en dat kun je voor elk van je ondernemingen vertalen naar je specifieke doelgroep.

 

> Jouw personal brand opbouwen: opvallen als een pro

Brand & business-mentor Maaike de Vogel stelt dat, wanneer je eenmaal voor jezelf helder hebt waarom jij doet wat je doet met jouw onderneming, het een stuk eenvoudiger wordt om dat uit te dragen. In haar cursus Opvallen als een pro - dat doe je niet ff, dat doe je zo leert ze je hoe jij je verhaal zelfverzekerd en krachtig neerzet en zo een band opbouwt met je potentiële klanten. Dat komt je online zichtbaarheid alleen maar ten goede!

 

Wil jij ook jouw personal brand opbouwen?

Schrijf je dan hieronder in voor de gratis OpStarter Vertel jouw verhaal in woord en beeld met concrete tips, tricks en stappenplannen om meer klanten aan te trekken met jouw verhaal. Daarin leer je onder andere hoe jij door vanuit jouw 'waarom' te vertellen, een sterk persoonlijk merk neerzet.