5 manieren om je online cursus naar een hoger niveau te tillen

Online cursus maken en professionaliseren

Wil jij jouw online cursus een upgrade geven, zodat jij je écht kunt onderscheiden van je concurrenten en je meer tevreden cursisten krijgt? Dan heb ik 5 tips voor je.


Ik ben Paula, oprichter van StartNuOp, dé online academy voor nieuwsgierige ondernemers. Verkoop jij je cursus via StartNuOp, dan hoef jij je geen zorgen te maken over de technische en administratieve rompslomp. Daarnaast kun je in de StartNuOp academy cursussen volgen die jou helpen met het maken en het lanceren van jouw online training.

1. Vooral vaardigheden, niet alleen kennis

Wil je een training maken waar de cursisten écht iets aan hebben? Zorg dat je niet alleen kennis overdraagt, maar dat je de deelnemers vooral ook een vaardigheid aanleert.

Waarom is dit slim?

Kennis zit alleen in je hoofd, terwijl een vaardigheid in feite toegepaste kennis is. De cursist kan hiermee een resultaat behalen, bijvoorbeeld door iets te veranderen in zijn of haar onderneming of persoonlijke situatie. Hierdoor wordt de cursus extra waardevol.

Voor een deel ben je hierbij natuurlijk afhankelijk van de inzet van de cursist, want die zal zelf met de stof aan de slag moeten gaan om de vaardigheid onder de knie te krijgen. Maar als docent kun je er in ieder geval voor zorgen dat jouw training helemaal gericht is op het aanleren van vaardigheden. 

Bij het vastleggen van het leerdoel kun je hier een start mee maken. In dit leerdoel omschrijf je wat het resultaat is dat de cursist aan het eind van de cursus heeft behaald. Zorg dat je in dit leerdoel niet schrijft: ‘aan het eind van de cursus weet de cursist …’, maar:  ‘aan het eind van de cursus kan de cursist...’. Je legt de focus dus op het kunnen, in plaats van op het weten. Vervolgens zorg je ervoor dat alle onderdelen van de training bijdragen aan het behalen van dit resultaat. De kans is dan groter dat de cursist deze vaardigheid ook daadwerkelijk beheerst na het doorlopen van de cursus. 

2. 'Begin with the end in mind’

De tweede tip is gebaseerd op een uitspraak van Stephen Covey uit het boek The 7 Habits of Highly Effective People (aff.) waarin hij de volgende gewoonte beschrijft: ‘begin with the end in mind’. Als je de eerste tip toepast, dan doe je dit in feite al, omdat je dan start vanuit het resultaat dat de cursist zal behalen na het doorlopen van de cursus. 

Maar je kunt nog een stapje verder gaan, want wat wil jij als docent uiteindelijk écht bereiken? Waarschijnlijk is het jouw doel om tevreden klanten en blije cursisten te krijgen. Concreet betekent dit hopelijk dat de cursist een mooie review achter zal laten. Schrijf eens op wat er in jouw ideale review zou staan, bijvoorbeeld:  ‘Woow, doordat ik deze cursus heb gevolgd, heb ik nu een tekst geschreven waarmee ik 6 nieuwe klanten heb binnen gehaald!’.

Door jouw ideale review op papier te zetten, word je gedwongen om glashelder te krijgen welke concrete veranderingen de cursist op zou kunnen merken na het volgen van de cursus. Zorg dat je deze concrete transformatie steeds in je achterhoofd houdt bij het ontwikkelen van de cursus. Print de review desnoods uit en hang hem boven je bed! Dit zal eraan bijdragen dat de cursus extra waardevol wordt.

3. Bouw iedere les op

Een derde manier om je cursus te upgraden, is door te zorgen voor een betere opbouw van je cursus. Kijk dus nog eens kritisch naar de verschillende lessen en de volgorde waarin je ze aan bod laat komen. Zorg er vervolgens voor dat die lessen geen losse eilandjes zijn, maar dat ze een mooi samenhangend verhaal vormen. Dit kun je bereiken door binnen iedere les een vaste opbouw aan te houden:

  1. Start met een terugblik naar de vorige les. Wat werd hierin behandeld? Waarom is deze les een vervolgstap daarop?
  2. Geef een kort overzicht van de inhoud van de nieuwe les.
  3. Behandel dan de inhoud.
  4. Geef aan het eind een samenvatting en herhaal wat het nut van dit onderdeel was.
  5. Geef uitleg over eventuele opdrachten die aan de les verbonden zijn, zodat de cursist de stof kan gaan toepassen.
  6. Tot slot kijk je vast vooruit naar de volgende les en leg je kort uit waarom dat een logische volgende stap is.

Zorg dus voor een heldere opbouw van de lessen, zodat ze samen een mooi geheel vormen. Hierdoor zal het voor de cursist makkelijker zijn om de draad vast te houden, waardoor het aangenamer wordt om de cursus te volgen.

4. Plan evaluatiemomenten in

De vierde manier waarop jij je de cursus kunt upgraden, is door regelmatig te evalueren. Dit kun je op twee manieren doen. 

Ten eerste kun je zelf de cursus evalueren, bijvoorbeeld door hem af en toe van begin tot eind als deelnemer te doorlopen. Stel jezelf dan steeds de volgende vragen:

  • Moet er nog iets toegevoegd worden?
  • Is alles nog actueel? Sta je er nog achter? Zijn er nieuwe updates geweest die relevant zijn?
  • Zijn er punten die je extra kunt verduidelijken? Krijg je bijvoorbeeld vaak dezelfde vragen over bepaalde onderdelen?

Ten tweede kun je de cursisten om feedback vragen:

  • Hebben zij nog tips?
  • Zijn er onduidelijkheden?
  • Missen ze nog bepaalde stappen?

Als je hier actief naar vraagt, goed naar de antwoorden luistert en hier vervolgens ook iets mee doet, zorg je ervoor dat de cursus ieder keer een beetje beter wordt. Plan hier dus regelmatig tijd voor in. Werk je met lanceringen? Dan kun je voorafgaand aan iedere lancering bekijken of je iets kunt verbeteren. Als de deuren altijd open zijn, dan plan je om de zoveel tijd een evaluatiemoment in. Zo geef je de cursus regelmatig een upgrade!

 

5. Hogere omzet door upsells

Een vijfde manier waarop je de cursus kunt upgraden is door te onderzoeken of je iets extra’s aan kunt bieden. Denk bijvoorbeeld aan een VIP-pakket waarin je 1-op-1 momenten aanbiedt, extra Q&A’s organiseert of de opdrachten van de deelnemers nakijkt. Dit draagt dan direct ook bij aan het verhogen van je omzet. Eventueel kun je daarnaast nog steeds een basispakket aanbieden waarin de cursisten zelf aan de slag gaan. 

Denk goed na over de extra’s die je in een eventueel VIP pakket wilt stoppen. Zorg ervoor dat ze aantrekkelijk zijn voor de cursist, bijvoorbeeld omdat er extra diep in wordt gegaan op diens persoonlijke situatie. Maar vraag je ook af of die extra’s passen binnen de doelen die jij voor je bedrijf hebt gesteld. 

Veel van de docenten die deelnemen aan StartNuOp vinden het bijvoorbeeld super leuk om naast de cursus ook nog maatwerk klussen te doen. Dan is het slim om te onderzoeken hoe de cursist makkelijk kan doorstromen naar dit maatwerktraject. Andere docenten van StartNuOp vinden het juist leuk om verschillende cursussen aan te bieden over hetzelfde thema, bijvoorbeeld een beginnerscursus en een cursus voor gevorderden. In dat geval is het slim om die tweede cursus naadloos aan te laten sluiten op die eerste cursus, zodat de cursisten makkelijk kunnen doorstromen. Genoeg mogelijkheden dus! Onderzoek vooral waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en stel vervolgens een aanbod samen waar jij veel energie van krijgt.