Hoe ga jij jouw online training promoten?

Online Training Promoten

Wat is nu de beste strategie om mijn online cursus te promoten? Dat is een vraag die ik vaak krijg van ondernemers. Het lastige is, is dat hier niet één antwoord op te geven is. In principe is elke strategie die ooit voor iemand anders heeft gewerkt een optie. Maar wat kies je dan? Het belangrijkst is dat jij vindt wat bij jou past. Maar hoe doe je dat, en hoe pak je dan door? Hier mijn tips

 

Luister je liever de podcast dan dat je hierover leest? Klik dan hier.


>> Doe wat bij je past en wat je vol kunt houden

Vind je het leuk om te schrijven? Ga dan bloggen. Vind je het leuk om video’s te maken? Ga dan video’s maken op social media of op YouTube. Kijk echt naar wat bij jou past en wat je consequent vol kunt houden. Je moet het idee krijgen: hier zou ik voor langere tijd dagelijks mee bezig willen zijn. 

 

>> All-in gaan op de door jouw gekozen strategie

Een ander belangrijk ding dat erbij komt kijken is of jij wel all-in kunt én wil gaan op die strategie. Het kan natuurlijk zo zijn dat je een strategie kiest waar je (nog) helemaal niet goed in bent. Ga gewoon starten en zie het als een leerproces. Ga je erin verdiepen, erover lezen, cursussen volgen en kijk hoe anderen het doen. Neem in dit proces ook zeker de tijd om te reflecteren op hoe je het zelf hebt aangepakt. Wat kan beter en wat werkt juist wel goed? 

 

>> Gun jezelf de tijd om te verbeteren

Zorg dat je steeds bezig bent en blijft om te verbeteren. Gaandeweg zul je namelijk zien dat je ook daadwerkelijk beter wordt. Gun jezelf hier zeker de tijd voor. Gooi niet na een aantal social media posts de handdoek in de ring, omdat je er nog niets uit ziet komen. Geef jezelf bijvoorbeeld drie maanden, of zelfs een jaar. Kijk of je elke dag wat kunt posten, of stel een doel van elke week drie posts. Zie het als een proces.

 Lees ook: tips om jouw online cursus gemakkelijker te verkopen

>> Heb de juiste verwachtingen

Dingen hebben de tijd nodig en dat is een belangrijke om jezelf te realiseren. Heb je wel de juiste verwachtingen bij de strategie die je kiest? Ik geef graag een voorbeeld: 

"Als je 100 volgers hebt, dan is het niet realistisch om te denken dat wanneer je één of twee keer post, daar gelijk heel veel klanten uitkomen’’.

Slimmer is het in zo’n geval eerst te kijken naar: hoe kan ik meer volgers krijgen? Maak een connectie met mensen, ga de posts liken die zij plaatsen. Ga nieuwe mensen volgen, of ga juist hashtags volgen om nieuwe mensen te ontdekken. Ga daarnaast bij jezelf na hoeveel de groep volgers die je al hebt waard is. Hoe realistisch is het dat mensen uit deze groep klant worden? Dat getal loopt nooit op tot 100%, maar misschien maar tot 5%. Die realisatie, samen met de realisatie dat je jezelf de tijd moet geven, geven je de motivatie om door te blijven gaan en niet op te geven.

 

>> Ken je strategie

Het is ook belangrijk te weten hoe de strategie die jij kiest, werkt. Kies je bijvoorbeeld voor podcasten? Dan is dat echt een langetermijnstrategie. Na één podcast is de kans nog niet zo groot dat daar direct klanten uitkomen. Maar als je een jaar lang elke dag of week een podcast plaatst, dan is die kans natuurlijk veel groter. Realiseer je dat goed, en kijk goed of je een interessante mix kunt maken van misschien wel twee of drie strategieën.

Kies daarbij voor een slimme combinatie. Kies bijvoorbeeld voor een langetermijnstrategie zoals podcasten, bloggen of YouTube video’s maken, en daarbij voor een kortetermijnstrategie zoals betaalde advertenties of stories posten op social media. 

 

>> Praat niet direct tegen de massa

In plaats van te beginnen met tegen een massa te praten, zeker wanneer je nog niet zoveel volgers of connecties hebt, is het slimmer om te beginnen met één op één mensen te benaderen. Dan bouw je echt de connecties op, en krijg je gaandeweg een warmere band. Ook als ze niet meteen klant worden. Je kunt op deze manier namelijk echt kijken naar wat deze persoon nodig heeft. Stel vragen zoals: wat heb je nodig? en hoe kan ik je helpen? Daar leer je zoveel van, wat je later weer kunt toepassen bij nieuwe klanten, ook wanneer je wél tegen de massa gaat praten.

 

>> Wrap-up

Zoals je leest, is er zeker niet één antwoord, maar heb ik wel veel tips. Ik som ze graag voor je op:

  • Stel jezelf de vraag: wat past goed bij mij?
  • Analyseer het antwoord op die vraag en je keuze
  • Ga all-in op de strategie
  • Geef jezelf de tijd
  • Verdiep jezelf en word steeds beter
  • Heb de juiste verwachtingen
  • Ga niet gelijk tegen de massa praten en begin één op één

 

Wil je meer weten? Neem dan contact op met mij bijvoorbeeld via Instagram @Startnuop. Wil je meer podcasts over ondernemerschap luisteren? Volg me dan op Spotify.