Er zijn meer wegen naar Rome (om jouw online cursus te promoten)

Maaike Reynaert

Door: Maaike Reynaert

Manieren vinden om mijn online training te promoten terwijl de training nog niet compleet is? Dat gaat sterk in tegen mijn natuur om op 'chronologische' volgorde mezelf als docent naar buiten te brengen. In deze blog deel ik hoe ik de mastermind beleefde, waar ik leerde dat er meerdere wegen zijn.

Met chronologisch bedoel ik starten met het ontwikkelen van module 1, deze af te ronden en met feedback opnieuw te bekijken... zo gestaag alle modules van inhoud te voorzien en vorm te geven en wanneer de training dan eindelijk af is deze meerdere keren in veilige setting uit te proberen en van feedback te laten voorzien. En dan pas een beginnetje te maken aan nadenken over promoten van de training. En...misschien is dat niet eens nodig want ik hoop natuurlijk dat de verkoop heel organisch verloopt!

Lees ook: zo maak je jouw online training eindelijk af!

>> Het maakproces

Dit is de logische volgorde van de Perfectionist, de Optimist en de Onzekere in mezelf. Volgens de perfectionist moeten de modules helemaal af en foutloos zijn, terwijl in de praktijk jouw gecreëerde lesmateriaal in ontwikkeling mag blijven. Ook nadat je je cursus hebt gelanceerd. De Optimist verwacht onbewust dat de vervelende klusjes zoals promoten van je cursus niet nodig zijn en dat alles na de lancering 'vanzelf gaat', terwijl het promoten van je cursus een belangrijk onderdeel is van het proces, ook wanneer je cursus al waanzinnig goed in elkaar mocht zitten. En de Onzekere, tsja… die zet zich meteen schrap wanneer ik denk aan naar buiten treden met iets nieuws en kwetsbaars. Ik sus deze stem even en probeer me er niet door te laten leiden.

 Lees ook: tips om jouw online cursus makkelijker te verkopen

>> Consistentie

Wat deze Mastermind en eerste onderdeel van de training me leerde is dat brainstormen en nadenken over promoten en marketing helemaal niet eng is. Het nodigt je uit op de juiste koers te blijven, want wie is ook alweer precies je doelgroep bijvoorbeeld? Daarnaast is het waardevol stil te staan bij een consistente manier van jouw online training promoten. Zodat je met je online training op de langere termijn ook veel leert en de vruchten daarvan kan plukken.

 

>> Promoten op jouw manier

Bovendien gaf deze les me het inzicht dat je het echt op JOUW manier mag doen, dat promoten. Zelfs wanneer je enkel met newsletters aan de slag wil gaan. Er zijn dus niet alleen meerdere wegen om een online training in elkaar te zetten, maar ook meerdere wegen om jouw gemaakte online training onder de mensen te brengen. Wat voor een ander werkt hoeft namelijk niet voor jou te werken. En het moet ook leuk blijven, want alleen dan hou je het vol. Ik heb zelf bijvoorbeeld een hekel aan Facebook, dus blijven geloven dat ik via Facebook mijn toekomstige online training moet promoten, staat me heel erg in de weg. Ik krijg er zelfs een beetje de kriebels van. Met nieuwsbrieven, flyers en instagram kan ik bijvoorbeeld meer, dus ga ik onderzoeken hoe dat past bij mijn cursus en mijn doelgroep.

 

Wanneer je met een open mind deze mastermind instapt krijg je een nieuw perspectief op dat deel van jezelf als ondernemer waar je misschien, net als ik, nog niet eerder zoveel aandacht aan schonk: je expertise in het licht zetten.