3 tips om een hogere prijs te vragen voor jouw online cursus

Vraag een hogere prijs voor jouw online cursus

Eerder gaf ik al 5 tips om de prijs van jouw online cursus te bepalen. De belangrijkste tip is om bij jezelf na te gaan of de prijs goed voelt. Het interessante hieraan is, dat dit veel ondernemers moeite hebben om zich goed te voelen over een hoge prijs. Daarom deel ik 3 tips waarmee het makkelijker gaat worden om een hogere prijs te vragen.

1. Cursisten betalen voor de waarde van de cursus

De belangrijkste reden voor cursisten om voor een cursus te betalen, is om een bepaald resultaat te behalen. Daarom is het belangrijk om duidelijk te maken dat ze dit resultaat inderdaad gaan behalen. 

Heb je eerder al veel klanten succesvol geholpen met het thema van jouw online cursus? Zorg dan dat je reviews van de oud-deelnemers verzameld, waarmee je potentiële klanten overtuigd dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Heb je nog geen klanten of reviews? Dan is het slim om je cursus bijvoorbeeld een paar keer gratis weg te geven in ruil voor een review. 

Daarnaast is het aan te raden om aan je expertstatus te werken: laat zien dat jij dejuiste  persoon bent om het probleem op te lossen waar jij een cursus voor aanbiedt. Dat doe je bijvoorbeeld door jouw verhaal te delen op social media

Gaandeweg zul je merken dat steeds meer deelnemers de weg naar jouw online cursus weten te vinden. Daardoor zal jouw zelfvertrouwen groeien, waardoor het steeds makkelijker wordt om een hogere prijs te vragen voor jouw cursus.

 

2. Een hogere prijs zorgt voor betere resultaten

Interessant genoeg is het verhogen van je prijs ook een manier om de waarde van jouw cursus te vergroten. Psychologen stellen dat in sectoren waarin het lastig is om te bepalen wat de kwaliteit van een product of dienst is, de prijs vaak een maatstaf voor kwaliteit wordt. Immers, een cursus van een paar tientjes geeft misschien de indruk ‘dat het niet veel zal zijn’. Terwijl een cursus van honderden euro’s ‘vast heel waardevol is’. 

Dat laatste wordt vaak ook nog eens waar gemaakt, want hoe hoger de investering is, hoe groter de kans is dat de cursist ook echt met het programma aan de slag gaat. ‘If you pay, you pay attention’. Het gevolg is dat de deelnemers daardoor vaak betere resultaten behalen dan als diezelfde cursus gratis of lager geprijsd zou zijn.

 

3. Werk aan je ‘money mindset’

Zelfs met al deze argumenten, kan het toch nog spannend zijn om een hoge prijs voor jouw cursus te vragen. Veel ondernemers krijgen te maken met beperkende gedachten, zoals ‘ben ik het wel waard?’ of ‘zijn klanten bereid om dit bedrag te betalen?’. Dit soort gedachten houden je tegen om verder te groeien. Werk daarom aan je ‘money mindset’:

  1. Merk de beperkende gedachte op.
  2. Welke overtuiging zit er achter (bijvoorbeeld: ‘het is slecht om veel geld te verdienen’)?
  3. Waar komt de overtuiging vandaan?  Is er bijvoorbeeld iemand uit jouw familie die dit vroeger altijd zei?
  4. Neem afstand van de overtuiging. Spreek met jezelf af dat deze overtuiging niet bij je past.
  5. Bepaal welke overtuiging je wel zou willen hebben (bijvoorbeeld: ‘met meer geld kun je meer mensen helpen’).
  6. Schrijf voor jezelf een affirmatie op die je kunt geloven (bijvoorbeeld: ‘ik mag veel geld verdienen’).
  7. Herhaal de affirmatie dagelijks.

 

> Je hoeft het niet alleen te doen!

Meer hulp nodig met het bepalen van jouw prijs? Als jij jouw cursus via StartNuOp lanceert, dan maak je deel uit van een community met andere docenten. Je kunt dan sparren over alles waar je tegenaan loopt, waaronder de prijs van jouw cursus. Ook hoef je  alleen maar het cursusmateriaal aan te leveren en ik zorg voor de techniek en de administratie. Plan een kennismakingsgesprek in voor meer informatie!