5 tips om de prijs van jouw online cursus te bepalen

5 tips om de prijs van jouw online cursus te bepalen

De meest gestelde vraag door docenten van StartNuOp is: hoe bepaal ik de prijs van mijn cursus? Als ondernemer ben je geen liefdadigheidsinstelling. Hoe graag je ook andere mensen verder wilt helpen, op een bepaald moment moet er ook omzet binnenkomen, anders is het snel gedaan met het bedrijf. Maar hoe bepaal je welk bedrag slim is om te vragen? Met deze 5 tips heb je een concreet stappenplan.

1. Bepaal de plaats van de cursus binnen jouw totaalaanbod

Vraag je allereerst af welke plaats de cursus inneemt binnen je bedrijf. Wil je, bijvoorbeeld, een laagdrempelig instapproduct maken, omdat je daarna een aanbod doet om door te stromen naar jouw hoofdprogramma? Dan is het slim om te kiezen voor een laagdrempelige prijs. Echte ‘no brainer’ producten zijn meestal onder de 50 euro, maar alles onder de 100 euro is laagdrempelig te noemen. 

Is het juist jouw doel om een heel compleet hoofdproduct te ontwikkelen, waarmee de deelnemer zelf alle benodigde stappen kan zetten, dan is het logisch om een bedrag (ver) boven de 100 euro te vragen. 

Een lage prijs kiezen voor je cursus is uiteraard niet zo moeilijk. Het vragen van een hogere prijs vinden veel docenten daarentegen vaak ontzettend lastig. Terwijl het enorm zonde is om minder te verdienen aan je cursus dan dat hij waard is.

Als dit ook voor jou geldt, kun je ook mijn tips voor het vragen van een hogere prijs voor je cursus eens doorlezen.

 

2. Vergelijk jezelf niet met anderen

Het is misschien verleidelijk om bij conculega’s na te gaan wat zij voor een cursus over dit onderwerp vragen. Toch raad ik dat af. Want ook als je een cursus vindt die qua thema, opzet en omvang vergelijkbaar is met die van jou, dan nog ben je waarschijnlijk appels met peren aan het vergelijken. Vergeet bijvoorbeeld niet dat er verschillen zijn op het gebied van bekendheid, ervaring en netwerk. Wellicht heeft de andere ondernemer hierdoor minder moeite om een duurdere cursus te verkopen. Of er is juist voor gekozen om de cursus voor een extra laag bedrag aan te bieden, zodat er meer mensen door kunnen stromen naar het vervolgaanbod. Het is dan ook slimmer om voor een prijs te kiezen waar je zelf achter staat, ook als dit veel hoger of lager is dan andere vergelijkbare cursussen.

 

3. Voel jij je er comfortabel bij?

Hoe weet je of je achter je eigen prijs staat? Volg daarvoor de volgende stappen:

  1. Spreek de prijs die je in gedachte had hardop uit
  2. Onderzoek wat je hierbij voelt:
    1. Voel je schaamte als je de prijs uitspreekt en denk je ‘hoe durf ik dit hiervoor te vragen?’ Dan is deze (voor nu) te hoog.
    2. Krijg je juist een boos gevoel en denk je ‘ik lever veel te veel waarde voor dit bedrag’, dan is de prijs te laag.
  3. Stel de prijs eventueel bij en herhaal bovenstaande stappen, totdat jij je goed voelt bij de prijs die je uitspreekt.

Ik geloof erin dat het belangrijk is dat je zelf achter de prijs van jouw cursus staat. Want als jij hem niet vol enthousiasme uit kunt spreken, dan is het veel lastiger om te verwachten dat cursisten dat bedrag zullen betalen. Daarom zijn de docenten van StartNuOp vrij om hun eigen prijs te bepalen.

 

4. Start met een pilot prijs

Lanceer je een nieuw programma? Dan is het gebruikelijk om te werken met een ‘pilot prijs’. Zo maak je het laagdrempelig voor potentiële cursisten om in te stappen. Na de pilotperiode verhoog je de prijs. Vergeet niet om tijdens de pilotperiode reviews te verzamelen, want dat maakt het daarna makkelijker om de hogere prijs te vragen. 

 

5. Eindig op een 9

Prijzen zijn uiteindelijk heel erg subjectief en persoonlijk: de een geeft zonder twijfel duizenden euro’s uit aan een cursus, terwijl de ander lang zal dubben over een cursus van een paar tientjes. Maar er is wel een manier om het psychologisch aspect te beïnvloeden.

In de supermarkt zie je vaak bedragen die eindigen op 99 cent. Interessant is dat 1,99 maar 1 cent goedkoper is dan 2 euro. Toch blijkt uit onderzoek dat 2 euro een stuk duurder ‘voelt’ dan 1,99. Datzelfde geldt voor het verschil tussen 99 euro en 100 euro. Het verschil is 1 euro, maar toch plaatsen mensen een cursus van 100 euro vaak in een andere categorie dan een cursus van 98 of 99 euro. Het is dan ook slimmer om die ene euro of die ene cent verlies te nemen. 

 

> Zie het als een experiment

Als jij je prijs eenmaal bepaald hebt, dan is het altijd mogelijk om hem weer aan te passen. Vind je hem toch te laag, bijvoorbeeld omdat je een tussentijdse upgrade hebt doorgevoerd? Verhoog hem dan! Voelt hij toch te hoog, verlaag hem dan (tijdelijk). Zolang je dit duidelijk naar jouw potentiële klanten communiceert en jij je houdt aan de afspraken die je al gemaakt had, ben je daar als ondernemer in principe vrij in.

Lees ook: zo bepaal je de lengte van jouw online cursus

 

> Meer hulp nodig?

Meer hulp nodig bij het lanceren van jouw cursus? Lanceer jouw cursus dan via StartNuOp! Je hoeft dan alleen maar het cursusmateriaal aan te leveren en ik zorg voor de techniek en de administratie. Plan een kennismakingsgesprek in voor meer informatie!

5 tips om de prijs van jouw online cursus te bepalen