3 slimme manieren om een online cursus in te zetten in jouw bedrijf
Als eigenaar van StartNuOp help ik ondernemers met het maken en lanceren van online cursussen. Ik hoor regelmatig dat ondernemers wel een online cursus willen ontwikkelen, maar dat ze niet goed weten hoe ze die kunnen inzetten in hun specifieke bedrijf. Daarom deel ik hier een paar mogelijkheden.
1. Laagdrempelig instapproduct
Een veelvoorkomende manier die bijvoorbeeld goed werkt bij bij coaches, is om de cursus in te zetten als laagdrempelig instapproduct binnen hun totale funnel.
Voordat mensen in een coachingstraject stappen, willen ze de coach vaak eerst beter leren kennen. Stel, jij ben een coach die mensen helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. Dan zou je eerst een gratis e-book of video kunnen aanbieden waarin je uitlegt wat jouw methode is.
Vervolgens biedt je een online programma aan, waarin mensen zelf aan de slag kunnen gaan met jouw methode. Voor mensen die extra begeleiding nodig hebben, biedt je daarna een vervolgtraject aan waarin je ze 1:1 verder helpt.
2. Spreek een andere doelgroep aan
Ook zie ik vaak dat ondernemers zich in hun online cursus juist willen focussen op een andere doelgroep dan hun huidige klanten. Zo kun je denken aan een vormgever die normaalgesproken bijvoorbeeld alleen visuals op maat maakt.
Voor mensen die geen budget hebben om het uit te besteden, maar die er wel meer over willen leren, zou je een online cursus kunnen maken waarin ze zelf aan de slag gaan. Als deze doelgroep later besluit om dit deel wel uit te besteden, zullen ze eerder bij jou terecht komen, omdat je al hebt laten zien dat jij een expert bent op dit gebied.
Bekijk wel goed of het logisch is om deze nieuwe doelgroep erbij te nemen, of dat het juist tot onduidelijkheden leidt. Het is belangrijk dat het voor potentiële klanten duidelijk is waarvoor ze bij je terecht kunnen. Over het algemeen werkt het vooral goed als de cursus inhoudelijk wel aansluit bij wat je verder doet, want dan is het makkelijker om het mee te nemen in je marketing. In het geval hierboven biedt deze vormgever dus een ‘doe-het-zelf’ optie aan en een ‘besteed het uit’ optie aan.
Een variant op de doe-het-zelf cursus is dat je bijvoorbeeld mensen eerst zelf aan de slag laat gaan, maar dat je ook de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld een uur uur lang 1:1 feedback te krijgen. Zo blijft het een zelfstudie cursus, maar biedt je er ook wat hulp bij aan.
3. Extra dienst voor bestaande klanten
Het is ook slim om een online cursus aan te bieden als extra dienst voor je bestaande klanten. Heb je bijvoorbeeld een webshop met zakelijke kleding? Dan zou je een online cursus kunnen maken waarin je uitlegt hoe je die kleding combineert tot een goede outfit. Je kunt dan bijvoorbeeld ook uitleggen waar je de volgende keer op moet letten bij het selecteren van kleding en je zou voorbeelden uit jouw webshop in de cursus kunnen gebruiken.
Je kunt in je cursus ook veelgestelde vragen van klanten behandelen. Stel, je bent bijvoorbeeld een boekhouder, dan zou je een cursus kunnen maken waarin je uitlegt hoe jouw klanten de stukken kunnen aanleveren, hoe bepaalde programma’s werken of hoe bepaalde regels werken, zodat je dat niet steeds hoeft uit te leggen.
Een variant daarop is dat je een online cursus inzet om een deel van je bedrijf op te schalen. Stel dat je bijvoorbeeld een coach bent en je hebt een eigen methode ontwikkeld, dan zou een deel van het traject kunnen bestaan uit de online cursus, waarin mensen zelf aan de slag gaan en bepaalde opdrachten uitvoeren.
Daardoor zijn er minder 1:1 sessies of groepssessies nodig. De sessies zelf zijn dan diepgaander, omdat de coachee zelf al stappen heeft gezet. Ook zijn er minder sessies nodig om hetzelfde resultaat te behalen, waardoor jij meer klanten kunt helpen.
Sneller opschalen
Online cursussen zijn een perfecte manier om je bedrijf sneller te kunnen opschalen. Want als je jouw uren verkoopt, dan zit er een maximum aan het aantal uren dat je hebt. Ook zit er vaak een maximum aan het uurtarief dat je kunt vragen. Het zal per sector verschillen, maar vaak moet je een super expert zijn om duizenden euro’s per uur te kunnen verdienen.
Aan online cursussen zit in principe geen maximum: zolang jij voldoende mensen vindt die jouw cursus willen volgen, dan kun je die blijven verkopen, zonder dat je daar extra tijd in hoeft te stoppen. Een online cursus is dus zeer geschikt om een schaalbaar bedrijf op te bouwen.
Tijd en locatie onafhankelijk
Een ander interessant aspect is dat je jouw cursus waar en wanneer je maar wilt kunt ontwikkelen. Het kan vanuit huis, of juist tijdens een workation in het buitenland. Bij maatwerktrajecten zit je, afhankelijk van de sector, vaker aan meetings op specifieke tijden en soms ook aan specifieke locaties vast.
Passief inkomen
De cursus is in principe altijd en overal te volgen. Dus het maakt niet uit of de cursist op dat moment in een hele andere tijdzone zit. Bij een 1:1 traject is dat vaak al een stuk lastiger. Als jij alles goed geautomatiseerd hebt, van de webshop, tot het versturen van de inloggegevens en de facturen, dan heb je daar verder geen omkijken naar en kunnen de bestellingen 24 uur per dag binnen komen. Zo verdien jij een passief inkomen met jouw cursus.
Ook jouw eigen online training?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van een geschikt onderwerp voor jouw online training? Volg dan de workshop 'Bepaal het onderwerp van jouw online training'. Daarin gaan 1,5 uur lang via Zoom brainstormen en filteren.
Na het volgen van deze workshop:
- Heb je een onderwerp gekozen waar je zelf enthousiast van wordt én waarop mensen zitten te wachten
- Heb je helder welk resultaat de cursist na het volgen van de training heeft behaald
- Heb je de titel van jouw online training helder