Hoe maak je een contentstrategie?

Hoe maak je een contentstrategie

Content, elke ondernemer zet het in voor meer online zichtbaarheid en vindbaarheid. Maar het succes blijft vaak achter. Hoe komt dat toch? Met zomaar een blog schrijven en af en toe iets op Social Media plaatsen ben je er niet. Om echt klanten binnen te halen met je content is er meer nodig. Wat je nodig hebt is een contentstrategie. Een duidelijke lijn, gefundeerde keuzes en structuur in je content. Easier said than done, want hoe maak je nu een contentstrategie?

Strategische content

…begint met het maken van keuzes. Keuzes over het doel van je content, over je boodschap en je doelgroep. Begin bij het begin! In een contentstrategie zet je eerst de basis op papier en leg je deze keuzes vast. Ze vormen de leidraad voor alle content die je in de toekomst gaat maken. Zodat je nooit je doel of je boodschap uit het oog verliest. Heb je goed nagedacht over de keuzes voor je content, en sluiten ze aan bij je onderneming en bij je doelgroep? Dan zul je zien dat je content beter aanslaat.

Je volgers begrijpen dan namelijk waar je naartoe wilt met je verhaal, waarom je deelt wat je deelt en ze weten wat ze van je kunnen verwachten. Zowel qua content, als qua dienstverlening. Je zal meer volgers en/of websitebezoekers krijgen en je conversie zal stijgen. En dat allemaal dankzij je contentstrategie.

 

Waar moet ik dan over schrijven?

Vind je het lastig om te bedenken waar je over moet schrijven. Een contentstrategie helpt je daarbij. 

Vertel sowieso wie je bent en wat je doet. 

Maar je kunt nog veel meer kwijt in je contentstrategie. 

Deel het hele verhaal van je onderneming. 

    1. Waarom doe je wat je doet? Hoe doe je dat? 
    2. Met wie werk je samen? En waarom?
    3.  Wie zijn je klanten? En wat vinden ze van je?

Door aan storytelling te doen en alle verschillende facetten van je onderneming te belichten, weten toekomstige klanten precies wat ze van je kunnen verwachten. Je laat ze zien dat je betrouwbaar bent en dat je de oplossing hebt voor hun wens of probleem.

Schrijf alle verschillende invalshoeken die je over je onderneming kunt bedenken op, en werk ze uit tot concrete content. 

 

Je contentkalender vullen

Als je je contentstrategie op papier hebt staan is het tijd om je contentkalender te gaan vullen. In je contentstrategie heb je verschillende invalshoeken opgeschreven waar je rubrieken van kunt maken. 

1. Wissel de rubrieken af in je contentkalender en pas je tone of voice aan aan je communicatiekanaal. Een bericht op LinkedIn heeft vaak een andere toon dan een Instagrampost of een blog.

2. Bepaal een vaste frequentie, dag en tijd 

3. Hanteer een stijl qua opbouw en visuals bij je content.

Et voila, dat is het begin van jouw contentstrategie.

   

Wil jij ook starten met een contentstrategie?

Schrijf je dan hieronder in voor de gratis OpStarter Vergroot je online zichtbaarheid met concrete tips, tricks en stappenplannen om structureel meer klanten aan te trekken. Daarin leer je hoe je vandaag nog start met  jouw contentstrategie.