3 manieren om de kracht van herhaling toe te passen in jouw online cursus

De kracht van herhaling

Heb je iets nieuws geleerd maar herhaal je de stof vervolgens niet regelmatig? Dan vergeet je het gaandeweg weer. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus gebruikte hier in 1885 het begrip vergeetcurve voor. Hij toonde aan dat je 20 minuten na het bestuderen van een onderwerp nog 60% weet, terwijl je na een uur nog maar 45% hebt onthouden. Na 6 dagen ben je 80% alweer vergeten. Deze vergeetcurve verschilt wel per situatie en per persoon. De snelheid waarmee je iets vergeet, is bijvoorbeeld ook afhankelijk van hoe ingewikkeld iets is, hoe moe je bent wanneer je iets tot je neemt en hoe belangrijk je iets vindt. Iets onbelangrijks vergeet je sneller. 

Ebbinghaus kwam er achter dat je door herhaling de informatie juist steeds beter onthoudt, waardoor er zelfs sprake is van exponentiële groei. Hier maak je optimaal gebruik van door gespreide herhaling toe te passen: herhaal leerstof in het begin vaak en laat het daarna met steeds grotere tussenpozen terugkomen. 

Wil je de kracht van herhaling ook toepassen in jouw online cursus? Dan heb ik 3 tips voor je.

Het allerbelangrijkste is om ervoor te zorgen dat de deelnemers actief aan de slag gaan met de stof. Laat de cursisten dus opdrachten maken, of maak er een hands-on cursus van, waarbij je eerst iets voordoet, waarna de deelnemer hier zelf ook mee aan de slag gaat. Dat is de meest effectieve manier om de stof niet alleen te onthouden, maar ook echt te gaan beheersen.