Zo doe jij je eigen marktonderzoek

Zo doe jij je eigen marktonderzoek

Je hebt een super goed idee voor een product of dienst. Je ziet het helemaal zitten en je kan niet wachten om je in te schrijven bij de KvK. Jouw onderneming wordt een succes! 

Maar, heb je je ook verdiept in de markt? Zit jouw doelgroep op je te wachten? Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van de basis van je bedrijf is het slim om een marktonderzoek te doen.

In een marktonderzoek analyseer je de markt en breng je in kaart wie je concurrenten zijn en wat zij aanbieden. Als je dat goed in beeld hebt, weet je hoe jij je onderscheidt en waarin jij uitblinkt ten opzichte van je concurrent. 

Ook onderzoek je je doelgroep. Wie zijn zij, waar vind je hen en hoe bereik je hen? Je doelgroep weten te vinden en ze op de juiste manier aanspreken is een groot onderdeel van het succes van je (startende) onderneming. 

Ook interessant voor jou: zo bereid je een elevator pitch voor voor jouw online cursus

 

Hoe doe je een marktonderzoek?

Klinkt allemaal best logisch als je er zo over nadenkt, maar hoe pak je dat nu aan? Een hoop research voor je marktonderzoek kun je zelf doen en veel vind je terug op internet. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van de KvK, het CBS en het Sociaal Cultureel planbureau. Ook op de website van de bank vind je per branche relevante informatie terug. Denk ook aan steekproef onder je doelgroep, dat levert je een hoop waardevolle inzichten op. Bedenk op welke vragen je antwoord wilt hebben en stel een enquête op. Zo kun je je marktonderzoek ook onderbouwen. 

 

Onderdelen van een marktonderzoek

Een goed marktonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen:

 

Een brancheonderzoek

In een brancheonderzoek kijk je naar de branche waarin je onderneming opereert. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt? Wie zijn de belangrijkste spelers en wat is een reële jaaromzet?

Met kennis van de markt kun je inspelen op de laatste trends en op de behoefte van je doelgroep. 

 

Een doelgroeponderzoek

Duik in het hoofd van je toekomstige klanten. Wie zijn ze, waarom komen ze bij jou terecht, waar kun jij ze mee helpen en wat verwachten ze van jou? Baseer je niet alleen op je gevoel, maar ga op onderzoek uit en kijk of je bepaalde aannames statistisch kunt onderbouwen. 

 

Een concurrentieanalyse

Zorg dat je weet wie je concurrenten zijn. Welke producten en diensten bieden zij aan? Op wie richten ze zich? Hoe zit het met hun prijsniveau en welke marketingkanalen gebruiken ze? Maak hier een duidelijk overzicht van, en neem je eigen onderneming hier ook in mee. Zo kun je in een oogopslag zien hoe jij je tot je concurrent verhoudt. 

 

Een SWOT-analyse

In een SWOT-analyse breng je je sterktes en zwaktes in kaart. Waar ben je goed in? Wat kun je verbeteren? Waar liggen de kansen in de markt en wat zijn de bedreigingen?

 

Meer hulp nodig met het ontwikkelen van Business Skills voor jouw onderneming?

In de StartNuOp webshop vind je verschillende cursussen die jou verder helpen!