3 essentiële manieren om je website te upgraden 

 

Het onderhouden van je website kost wat tijd maar is ontzettend belangrijk. Het straalt uit waar je voor staat met je onderneming en bepaalt welke mensen je aantrekt. Het kan dus geen kwaad opnieuw te kijken naar een mogelijke upgrade van je site. Misschien zijn de volgende manieren iets voor jou? 

1 Visual content

 

Je wilt de aandacht van je klanten trekken met een professionele uitstraling van je site, maar je hebt geen grafische ontwerp vaardigheden, en ook geen budget om het uit te besteden. Je bent niet de enige, want veel ondernemers zijn zich ervan bewust dat de visuele content belangrijk is en zijn ervan overtuigd dat het heel veel tijd en/of geld kost om dit te verbeteren. Als het om vormgeving gaat, kan je het zo gek maken als je wilt wat budget betreft. Het kan altijd beter of duurder. Maar voor een professionele en persoonlijke uitstraling kan je al veel zelf. Met een paar tricks en basisstappen kun je zelf eenvoudige illustraties maken, foto’s bewerken en de aspecten van de visuele content op een speelse manier leren kennen. Wanneer je het zelf doet kan je sneller inspringen op actualiteiten of je website aanpassen wanneer dat nodig is.

Visual content omvat alles wat met beeld te maken heeft. Dit is een essentieel aspect van je website en social media profielen. Blijf met je aandacht bij je doelgroep en hoe die het liefste communiceert. Ook op het gebied van kleuren en stijl: wat spreekt jouw doelgroep aan? Er is een aantal basisregels:

  • hou het overzichtelijk; het lijkt vanzelfsprekend, maar vraag eens een kennis te kijken naar bijvoorbeeld je site en je zult ontdekken dat enige afstand tot het verhaal dat jij zelf zo goed kent, niet betekent dat het helder is voor de kijkers
  • wees je bewust dat elk element een functie heeft; speelse elementen en versieringen zijn helemaal prima, maar ook dan hebben deze elementen een functie. Wees je bewust over waarom je een bepaald element inzet en waarom op deze manier
  • gebruik opvallende elementen en kleur contrast; de hoeveelheid opvallende elementen hangt af van jouw smaak en die van je doelgroep, maar basisregel is dat er kleurcontrast is waarbij alles goed leesbaar is
  • zorg voor een geordend geheel; zorg voor een soort ‘ritme’ in je visuele content. Ook dit wordt duidelijker wanneer je een kennis laat kijken naar je site, folders, socials, etcetera. Hoe de kijker zich verplaatst en wat zij daarbij voelt geeft belangrijke informatie over hoe geordend het geheel is  
  • gebruik 3 verschillende fonts; om een opvallende en herkenbare huisstijl te maken houd je je aan 3 verschillende fonts voor je tekst. Als het om online gaat het liefst ook lettertypes zonder ‘krulletjes’ (schreefloos) want dat leest prettiger. 



2 Bloggen

 

Naast de visuele kant wil je ook pakkende teksten voor op je website. Een upgrade maak je met het plaatsen van blogs. Een pakkende en goede blog te schrijven vraagt wat aandacht maar brengt je heel veel. Je deelt er kennis mee en inspireert daarmee anderen. Daarnaast is het een uitstekende manier om met klanten in contact te komen. Naast dat je zelf geïnspireerd blijft via het schrijven, zul je ook merken dat je beter vindbaar bent in zoekmachines. De online zichtbaarheid voor blogs is beter dan voor social posts, omdat blogs nog jarenlang te vinden zijn en social media post hun waarde soms na een dag al verliezen. 

Ontdek dat schrijven leuk kan zijn, en je daarmee jouw verhaal om weet te zetten in tekst. Met name wanneer je ook kennis opdoet over het verwerken van relevante zoekwoorden in jouw blog. Het verspreiden van een blog is voor veel ondernemers een minder groot obstakel, maar het beginnen eraan is vooral pittig. Houd het volgende in je achterhoofd tijdens het schrijven: 

  • pakkende titel; zorg dat de titel slaat op je verhaal, en dat het niet te lang is
  • herkenbare inleiding; naast een pakkende titel bepaalt de inleiding of de lezer geboeid is en door wil lezen. Zorg daarom voor herkenbaarheid om haar mee te nemen in de rest van je blog
  • scanbaarheid; veel lezers scannen de tekst even door voordat zij deze gaan lezen. Met name tussenkopjes mogen daarom niet ontbreken. Zorg er ook dan voor dat de titels van deze tussenkopjes goed omvatten wat er in het blokje verteld wordt. 
  • afgerond geheel; de conclusie koppelt even terug aan de inleiding zodat de lezer niet verdwaald in het stuk. Wat probeer je dus precies te zeggen in je blog? 
  • hoe langer is niet hoe beter; een blog hoeft helemaal niet lang te zijn, wat veel ondernemers denken en waardoor het schrijven uitgesteld wordt. Een blog met een duidelijk en goed verhaal, dat wordt opgemerkt in zoekmachines hoeft niet meer dan 300 woorden te hebben! Maak dus eens dat begin en je zult zien dat het het waard is. 

 

3 Fotografie

 

‘Een beeld zegt meer dan een duizend woorden’. Als je het over branding hebt en een eerste indruk van wie jij bent als ondernemer, dan is het inderdaad waardevol eens te gaan nadenken over hoe jij jouw verhaal als expert wilt presenteren. Wat professionele foto’s laten maken van jezelf is al een grote stap. Maar fotografie kan je breder inzetten. Het gaat naast de professionaliteit ook om het verhaal wat duidelijk wordt in het beeld. Het zet aan tot vragen over wat je wilt uitstralen als ondernemer en hoe je dit vertaald in beeld. Langzaam maar zeker bouw je ook meer zelfvertrouwen op, zodat je jouw verhaal op een nog waardiger manier naar buiten kunt brengen. Niet zo eenvoudig dus als het lijkt, maar misschien begin je er warm voor te worden en blijkt het hartstikke leuk! Let maar eens op de volgende aspecten: 

  • jouw merkverhaal; als ondernemer heb je iets unieks te bieden. Je onderneming is niet zomaar een idee, maar ontstond vanuit een passie, roeping of iets anders. Wat is het verhaal van jouw onderneming en van jouw merk? Als het om het toepassen van foto’s gaat, kan je niet om deze vraag heen.
  • zichtbaarheid; en dat verhaal gaat niet alleen over het werk dat je maakt of doet, maar juist ook over jou als ondernemer. Laat jezelf dus zien! Dat kan op je eigen manier, maar het gezicht van jouw onderneming ben jij en dat mag gezien worden.   
  • jouw unieke eigenschappen; je hebt unieke skills en eigenschappen die je goed kunt belichten in je foto’s of visuele content. Let er op dat je ongetwijfeld ook wat blinde vlekken hebt. Vraag daarom een kennis om mee te sparren, je verhaal te delen, feedback te vragen op je foto’s en sta open voor wat er terugkomt.  
  • esthetiek; het verhaal is ontzettend belangrijk en wordt vaak over het hoofd gezien. Zoals hierboven omschreven zijn er voldoende tools om je verhaal te betrekken bij de foto’s. Maar neem daarna ook weer een stapje terug en let op de esthetische waarde van foto’s. Daarbij hoeft niet elke foto een verhaal te vertellen, hoef jij ook niet op elke foto te staan. 

 

> Met visuele content, bloggen en fotografie kan jij jouw website een wonderlijke twist geven. Het hoeft niet allemaal in één keer, maar pak aan waar jij aan toe bent of wat je op dit moment aan kunt. Zo geef je jouw site een te gekke upgrade. Maak er iets moois van!